PUBLICITAT

El parc mòbil perd 222 vehicles però encara supera els 76.000

  • En general cauen les sancions imposades, però es dupliquen les relacionades amb la velocitat
C.G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un control d'alcoholèmia. Foto: ORIOL LLAURADÓ

L'any passat es va tancar amb 76.394 vehicles circulant per les carreteres del país, el que segueix implicant força més d'un vehicle per habitant (en total al Principat hi viuen 76.098 persones segons les darreres dades d'Estadística, i cal tenir en compte que bona part d'ells no tenen edat legal per conduir). Però malgrat la dada molt elevada i que «crida l'atenció sobretot a persones de fora del país», exposa l'Automòbil Club d'Andorra, representa un descens respecte al 2012. Concretament el parc mòbil va perdre 222 vehicles segons s'exposa a l'Informe de Mobilitat de l'ACA fet públic aquesta setmana.

La crisi i sobretot un parc mòbil força antic que obliga a acabar desfent-se d'aquells cotxes que pot fer dècades que circulen per les carreteres, s'apunten com a principals causes. De fet si s'analitzen les noves matriculacions del 2012 i del 2013, les d'aquest darrer any són més elevades: 2.487 el 2013 per 2.297 del 2012. És a dir, 209 més.

Per tipologia de vehicles, dels 76.394 matriculats del 2013, 52.237 són turismes, 10.722 són motos de més de 80 cc i 3.018 són furgonetes.

A més a més, durant l'any passat es van trametre 1.254 permisos de conduir. Val a dir però que gairebé la meitat d'aquests, 499, corresponen a homol·logacions, és a dir, persones de fora que obtenen el carnet andorrà per poder conduir un vehicle nacional.

Policia menys sancionadora / De l'informe de l'ACA també se'n desprèn que durant l'any passat els conductors van ser més prudents que al 2012. O almenys la Policia els va posar menys sancions. La diferència és força significativa i ja fa dos anys que cau: l'any 2011 van ser 8.021 sancions, el 2012 7.375 i, finalment, el 2013 van caure fins les 6.701.

Ara bé, malgrat aquest descens de més del 9%, l'ACA exposa un increment més que considerable de les sancions per excés de velocitat. Les 4.518 multes imposades per anar més ràpid del que permet la llei impliquen 1.550 més que l'any anterior. Aquí hi tenen molt a veure els radars de tram posats als túnels de la Massana, que cacen cada dia a més d'un conductor nacional.

Pel que fa a la resta de sancions, la majoria baixen, a excepció de les infraccions per conduir sense estar legalment autoritzat (per exemple degut a una retirada temporal de carnet), i les que es posen als conductors que utilitzen el telèfon mòbil mentre condueixen. Les 333 multes són exactament les mateixes que es van posar durant el 2012.

D'altra banda, l'ACA va destacar l'elevat nombre de controls de cinturons de seguretat i telèfons mòbils realitzats per la Policia. Se'n van fer 1.121, pels 362 del 2012. «És important que augmentin, és un problema molt sensible en la seguretat de la conducció», va manifestar el secretari general de l'entitat, Antoni Sasplugas, tot recordant que a Europa no paren de créixer els accidents causats per distraccions al volant.

D'aquests 1.121 controls fets per agents policials, 243 (prop del 21%), van acabar amb una sanció.

Finalment, i pel que fa als controls d'alcoholèmia realitzats, 221 van acabar amb el conductor del vehicle detingut i 18 van acabar amb una sanció administrativa. Per franges d'edat, els més imprudents en aquest sentit són els que tenen entre 30 i 49 anys.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT