PUBLICITAT

L'Hotel Iglú es converteix en una galeria per als artistes del país

  • Grandvalira inaugura avui aquesta instal·lació en la qual han treballat cinc escultors d'Andorra
  • A banda de les obres al menjador i les habitacions, Keshta presentarà creacions amb gel
L. F. M
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
L'artista Ahmad Keshta treballant en les parets de l'Hotel Iglú de Grandvalira. Foto: AHMAD KESHTA

avui obre les portes l'hotel Iglú de Grandvalira, aquest any, amb una important novetat: els cinc artistes que han decorat les parets de neu, tant del menjador com de les habitacions, són escultors del país. L'equip està format per Ahmad Keshta, Mònica Armengol que fa tàndem amb Roger Mas, Eve Ariza i Joan Canal. De moment l'hotel inaugura tres habitacions, i caldrà esperar a que hi hagi més neu per acabar amb les dues restants.

La responsable de l'hotel Iglú, Prisca Llagostera, va explicar que els anys anteriors s'havia contactat amb artistes de fora especialitzats a treballar amb neu, «però aquest any vam decidir donar l'oportunitat als artistes del país ja que aquí també tenim talent». Per això van contactar amb el Ministeri de Cultura, que va fer la proposta.

Cada un dels artistes compta amb una part del menjador – de 2 metres per 2 metres, en el cas de Keshta de 2 metres per 7 mestres– i una de les habitacions. De moment, les tres que ja han estat construïdes i decorades són les de Ariza, Armengol i Mas i Canal.

TEMÀTICA I MATERIAL/ L'única premisa que es va donar als artistes és que l'obra «tingués relació amb Andorra d'alguna manera», a partir d'aquí, total llibertat, segons va explicar Llagostera: «han pogut fer les formes que volien, jugar amb la profunditat afegint i traient neu».

Keshta ja tenia experiència amb el gel– amb les escultures del Pas de la Casa –, però, tot i que el concepte de treballar amb neu és el mateix, en el sentit que l'obra desapareixerà quan es fongui, el material no és el mateix : «la neu és més canviant que el gel» a més «el gel permet més detall».

Pel que fa a les formes, per al menjador Keshta ha escollit «la grandalla», però fusionada amb «el símbols del Nadal i del gel», és a dir, «he agafat la flor i li he afegit disseny, relacionat amb la situació de l'obra». La forma de la grandalla era especialment bona per «adaptar-se a la superfícies de la neu», i parlem d'unes mides en les quals el diàmetre de la flors fa fins a dos metres.

L'artista també s'encarregarà d'una de les habitacions, en aquest cas, ha escollit «les formes de les pedres del riu Valira», una composició geomètrica i harmònica, «la mateixa que deixa l'aigua quan va esculpint les pedres». I com que la seva habitació resta a l'espera de més neu, Keshta també ha volgut participar amb escultures de gel per a l'Iglú, per agrair la oportunitat, tot aprofitant que «tenim tot el material per treballar».

En el cas de Mònica Armengol i Roger Mas, han anat a buscar les llegendes del país, i podem veure «l' argolla del llac de Fontargent on Carlemany va fermar el seu cavall», tal i com explica Llagostera. Ariza, en la seva habitació «experimenta amb la textura de la neu amb les seves formes, sota el títol ‘silenci de la neu'».

Finalment, Joan Canal, per la seva banda, juga amb el concepte del pas del temps i el compte enrere per la a caducitat de la mateixa obra feta amb neu, amb uns engranatges de rellotgeria. Pel que fa a aquest punt, de treballar amb obres que deixaran d'existir en un breu període, Keshta va dir que «l'obra té una caducitat material, però no en la memòria; les persones recorden moments, i no experiències».

Llagostera es va mostrar contenta de com ha funcionat l'equip andorrà i ja va avançar que mentre hi hagi artistes del país interessats, l'hotel Iglú vol tirar la iniciativa endavant de cara els propers anys.

Per aquells que no reservin nit a l'hotel, podran visitar el menjador en el qual hi ha servei de bar durant el dia, els que no hi arribin esquiant, ho poden fer amb el forfait de vianants pujant al telecadira de la Coma Blanca. Llagostera, però, recomana l'experiència nocturna, també per apreciar millor les escultures a les parets amb «la il·luminació que també forma part de les obres».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT