PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

La FACA no tem que Mercadona posi en risc el comerç andorrà

Els diferencials de preus en alimentació, begudes i productes de neteja se situen entre el 3 i el 15%

Per JOSEP ROMERO

Un grup de clients realitzen les seves compres a les dependències del nou supermercat de la Seu d’Urgell
Un grup de clients realitzen les seves compres a les dependències del nou supermercat de la Seu d’Urgell | Tony Lara
Les grans superfícies d’alimentació del Principat no veuen perillar els seus ingressos de caixa per la implantació de Mercadona a la Seu d’Urgell. Per contra, des de la Federació d’Associacions de Comerciants d’Andorra, FACA, es considera que el nou supermercat de l’Alt Urgell si que tindrà un impacte directe sobre el sector comercial d’aquest municipi i «molt especialment pel que fa al de proximitat», segons va explicar el seu vicepresident, Antoni Miralles. El fet que molts alturgellencs decideixen «esquivar a Andorra per compra productes d’alimentació i neteja tindrà una repercussió mínima per aquest sector al país». 
 
La curiositat per l’expectació generada per descobrir un nou supermercat «entra dintre de la normalitat» i en els propers dies «seran molts els residents que decideixen baixar per fer-ne una ullada». De fet, s’espera que avui siguin molts els residents que optin per visitar el nou supermercat tenint en compte, a més, la festivitat de la Verge del Canòlich que se celebra a la parròquia de Sant Julià de Lòria. Per a Miralles tot això serà «flor d’un dia» perquè està demostrat amb xifres estadístiques que el diferencial de preus continua decantant-se pel comerç andorrà. 

Diferencial de preus
 
Els estudis de la FACA fixen aquests diferencials entre el 3 el 4% pel que fa a les marques líders i blanques d’alimentació i en un 15% respecte als productes de begudes i neteja que, en aquest darrer cas, a Espanya estan sotmesos a un 21% d’IVA. 
 
Miralles va manifestar que Mercadona és «un operador amb característiques diferents als d’Andorra al comptar amb un reduït assortit de productes». Transcorreguts els dies els consumidors andorrans «compararan preus, analitzaran els costos del combustible i el  temps invertit en els desplaçaments per si els hi surt a compte desplaçar-se fins a la Seu». El representant gremial va assegurar que Mercadona en els propers dies es convertirà «en una pura anècdota per al Principat ja que aquí al país ningú es mort». 

Els riscos per a la Seu
 
En canvi els riscos es troben pel territori de l’altra banda de la frontera tenint en compte la gran oferta de supermercats existents. La nova superfície comercial s’afegeix a la resta d’establiments d’aquesta mena com ara Caprabo, Dis-Seu, Plusfresc i Dia. 
Miralles va pronosticar que aquests comerços registraran una caiguda de vendes entre el 15 i el 20%, que pot anar acompanyada d’una reducció del nombre de treballadors que conformen les seves plantilles, - Mercadona va crear 33 llocs de treball entre persones residents a la Seu i comarca-.

En qualsevol cas no es preveu cap tancament d’aquest tipus d’establiments perquè «tenen suficients esquemes de treball per defensar-se de la competència». Miralles va posar com exemple la mateixa realitat andorrana que compta amb 6 hipermercats per a una població de poc més de 70.000 habitants. 
 
Dels 100 milions d’euros anuals que genera el volum de negoci dels supermercats situats a la capital alturgellenca, a partir d’ara entre un 20 i un 25% del muntant se’l portarà l’empresa valenciana. En la vessant més positiva pels consumidors, la nova oferta comercial obligarà a una baixada de preus que, sens dubte, ha d’afavorir al potencial client del territori.
 
Tot i així, la diversificació de l’oferta continua sense convèncer als petits empresaris del sector de la Seu que no veuen tant clara la seva supervivència. En alguns casos els comerços locals hauran d’optar per l’especialització i la complementarietat de l’oferta. 
L’arribada de Mercadona continua generant controvèrsia en el municipi entre els seus partidaris i detractors. El que està clar és que una part dels comerciants hauran de moure fitxa i adaptar-se a aquesta nova realitat si volen tirar endavant.

La nova botiga de la Seu

El nou supermercat de la cadena Mercadona de l’avinguda de Les Valls d’Andorra va suposar una inversió de 5 milions d’euros. Disposa de zones de descans i vestuaris per als treballadors, així com d’una sala de formació també destinada a la plantilla. En la construcció hi van participar 24 proveïdors que van donar feina a 300 persones durant la fase d’obra.
 
També compta amb un aparcament de 250 places per facilitar l’acte de compra a tots els clients que es desplacin en vehicle privat. A més,  té un servei a domicili i la compra en línia a través de la seva pàgina web.
 
D’altra banda, cal destacar el caràcter ecoeficient del supermercat, que incorporarà un conjunt de mesures (com ara recuperadors de calor, il·luminació més eficient,temporitzadors i portes automàtiques) que redueixen fins a un 20% el consum energètic.

Noves infraestructures 
 
L’operació urbanística del supermercat va permetre també la construcció de nous vials i d’una rotonda a la cruïlla de les avingudes del Salòria i del Valira. D’altra banda, el consistori alturgellenc disposa d’un nou espai per a equipaments, que en principi es destinarà a places d’aparcament. 
 
En paral·lel des del consistori es vol facilitar la tasca incrementant i millorant la senyalització per atraure el màxim nombre de potencials clients. El que si queda descartat, al menys a curt i mig termini, és la instal·lació de la cadena de restaurants McDonald’s i d’equipament esportiu Decathlon en els mateixos terrenys del super. Fonts municipals ho van desmentir rotundament just uns dies abans que se celebressin les eleccions municipals del 24 de maig.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT