PUBLICITAT

Andorra la Vella

La CEA promou l’àrea econòmica especial amb Andorra al centre

Cadena indica que els empresaris demanen el tercer vol a Madrid

Per Lídia López

L’avió d’Air Nostrum que cobreix la ruta Madrid - la Seu d’Urgell.
L’avió d’Air Nostrum que cobreix la ruta Madrid - la Seu d’Urgell. | SFGA / CESTEVE

La Confederació Empresarial Andorrana (CEA) està treballant per tal de fer realitat una àrea econòmica especial amb Andorra a l’epicentre. Així ho va indicar el president de la patronal, Gerard Cadena, que va afirmar que aquesta iniciativa beneficiaria als tres territoris implicats: Andorra, Catalunya i Occitània. «Des de la CEA volem treballar amb els països veïns, però sobretot amb les àrees de Catalunya i Occitània, per mirar de trobar sinergies», va declarar Cadena, que va afegir que «podríem impulsar accions en matèria de treball i empresa». El plantejament inicial de la patronal comporta «situar Andorra al centre, arribant als 100 quilòmetres a la rodona», un territori bàsicament associat a la regió dels Pirineus, i que segons el president «ens permetria interactuar més amb els veïns i obtenir un win-win, podent sumar i créixer econòmicament tant nosaltres com aquestes regions».

Però, més enllà de la promoció econòmica d’aquesta zona, la CEA considera que definir aquesta àrea especial també pot contribuir a la interacció en matèries cabdals com la comunicació i les connexions. «Un dels principals problemes que té el sector del turisme d’Andorra en aquests moments són les infraestructures viàries», va precisar Cadena, que va valorar que «tenim un problema intern de mobilitat i la circulació no és la ideal, així com cal millorar les vies d’arribada des dels països veïns». Aquesta és una tasca que ha mostrat els primers indicis de millora. Per part de França, en el marc del 6è Diàleg transfronterer Andorra-Occitània celebrat fa un mes, es va confirmar la licitació per a la construcció de galeries paraallaus a les carreteres RN20 i RN22 de cara l’any vinent, que responen als compromisos intergovernamentals signats per a la millora de les carreteres que donen accés al Principat. Es tracta d’uns acords que, en total, preveuen una inversió conjunta per valor de 39 milions d’euros. Pel que fa al costat espanyol, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana va anunciar a mitjan octubre la licitació d’un contracte de serveis per redactar l’estudi informatiu de millora de la carretera N-260 entre la Seu d’Urgell i Adrall, un tram de l’Eix Pirinenc que absorbeix diàriament un trànsit de 15.000 vehicles (amb pics de 22.000), molts dels quals amb destinació al Principat.

Alternatives al cotxe

Més enllà de la connectivitat per carretera –a efectes pràctics, l’única que dona accés al país– l’establiment de l’aeroport de la Seu d’Urgell també ha obert una nova finestra a la mobilitat andorrana. En aquest sentit, Cadena va compartir que «la prova dels caps de setmana ha sortit prou bé», i que ara, els diferents agents econòmics estan treballant conjuntament amb el Govern per tal de «definir les noves freqüències, i especialment, establir noves rutes». Segons el president de la patronal, la principal demanda del teixit empresarial al voltant d’aquest equipament és «que es pugui establir un tercer vol el dimecres», precisant que «el que passa ara és que molta gent aprofita un vol, però després tornen amb AVE». No obstant això, la CEA incideix que «és molt important poder tenir connexions amb París i Lisboa».

Canviant de mitjà de transport, el president de la patronal també va fer referència a les diferents opcions plantejades per fer arribar el tren al Principat. «Seria interessant poder tenir una connexió ferroviària des d’Alp», va declarar, mostrant-se a favor del projecte per fer arribar el tren des d’aquesta població passant per la Seu d’Urgell. Ara bé, va puntualitzar que aquesta iniciativa «estaria condicionada al fet de tenir doble via entre Barcelona i Puigcerdà», pel fet que «si anar amb tren a Barcelona ha d’implicar 3.30 hores, la gent continuarà optant pel vehicle particular». Sigui com sigui, aquesta opció constitueix un treball a llarg termini. En canvi, amb un temps d’implementació més ràpid, Cadena va apuntar que es podria «actualitzar» el ferrocarril entre l’Ospitalet i Tolosa, per tal de facilitar aquesta opció també als residents d’Andorra. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT