PUBLICITAT

Seguretat viària, salut pública i homologació internacional

Apostar per noves polítiques que millorin la seguretat viària; reiterar la importància de noves regulacions que afrontin d’una forma transversal la contaminació acústica com una problemàtica latent de salut pública; promoure polítiques que incideixin en tenir més i millors dades del parc mòbil del país i la seva situació energètica, amb l’objectiu d’aconseguir una homologació internacional. Aquests són els tres eixos en què han girat les 19 esmenes que el Grup Parlamentari Socialdemòcrata ha presentat a l’actual projecte de llei del Govern sobre el Codi de la Circulació.

Concretament, pel que fa a l’eix de la seguretat viària, des del PS proposem que el nou codi inclogui una encomana al Govern d’elaborar un nou Pla de seguretat viària, realitzat conjuntament amb tots els actors implicats, i el qual considerem una mesura necessària per tal d’adaptar el nou codi de la circulació a totes les polítiques que es puguin fer per a la seguretat viària i que tinguin com a objectiu apostar per la conscienciació ciutadana, així com aconseguir una reducció de l’accidentalitat en la xarxa viària del país.

També, dins d’aquest mateix bloc d’esmenes sobre seguretat viària, establim la necessitat d’incloure dins la legislació actual d’assegurances nous supòsits previstos en aquest codi, com el dels vehicles de mobilitat personal (VMP).

A més a més, amb l’objectiu de reduir l’accidentalitat a les carreteres del país, i en paral·lel amb les millors pràctiques europees, hem proposat establir com a falta molt greu utilitzar manualment qualsevol mena de dispositiu incompatible amb l’atenció obligatòria permanent a la conducció (la distracció amb el mòbil causaria cada any més del 20% del total de les morts en accident de trànsit a Espanya i gairebé 8.000 accidents amb víctimes (Estudi ‘Telèfons intel·ligents: l’impacte de l’addicció al mòbil en els accidents de trànsit’, realitzat per la Fundació Línia Directa en col·laboració amb l’Institut Universitari de Recerca de Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València (Intras).

El segon eix d’esmenes, fa referència a la salut pública i l’encomana al Govern de realitzar noves disposicions reglamentàries acústiques sobre el nivell sonor dels vehicles de motor, basant-se en aquells límits sonors establerts pel Reglament (UE) 540/2014 del Parlament Europeu i del Consell de 16 d’abril de 2014 sobre el nivell sonor dels vehicles de motor i dels sistemes silenciadors de recanvi. Una nova normativa que considerem escaient per tal establir uns límits sonors homogenis als de la normativa de la Unió Europea, la qual estableix uns valors canviants per períodes temporals i fases. En definitiva, uns canvis que alienarien també el nou codi de la circulació a les millors pràctiques internacionals i que, de ben segur, millorarien la qualitat i salut pública en matèria de contaminació acústica. 

Finalment, el tercer eix es basa en l’etiquetatge energètic i l’homologació internacional. Concretament, s’encomana al Govern a implementar un sistema d’etiquetatge energètic nacional dels vehicles, motocicletes, ciclomotors, tricicles i quadricicles, així com els canvis que permetin homologar energèticament els vehicles registrats a Andorra amb els sistemes d’etiquetatge energètic seguits pels països membres de la Unió Europea. Una proposta que, com les anteriors, permetria alinear la política d’etiquetatge energètic del país amb aquella en la qual es basen les diferents normatives aplicables als països de la Unió Europea. A més a més, aquest nou sistema d’etiquetatge permetria conèixer amb millor exactitud la situació energètica del parc mòbil andorrà.

En conclusió, amb les esmenes presentades es busca que el nou codi de circulació sigui més segur, ja que es podrà tirar endavant un nou Pla de Seguretat Viària. També, el nou codi serà més respectuós i garant de la salut pública si es tira endavant una nova normativa en matèria acústica. Finalment, si es realitza un sistema d’etiquetatge energètic, el nou codi serà més homologable internacionalment i permetrà tenir més dades energètiques del parc mòbil del país. En definitiva, amb l’aprovació de les esmenes presentades es respondrà més i millor als reptes actuals i futurs de la circulació i la mobilitat en matèries com: la seguretat viària, l’eficiència energètica homologació internacional i el respecte per la salut pública de la gent que vivim a Andorra.
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT