PUBLICITAT

El Ministeri canvia de comissari i obre la carrera per a la Biennal del 2013

  • Henry Perier substitueix Sancristóval, i Ruth Casabella entra al consell assessor
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Els miralls còncaus de La ciutat flotant, l'obra que Helena Guàrdia va presentar a la Biennal de Venècia Foto: EL PERIÒDIC

Apoc a poc, en veu baixa, molt baixa, i sense presses. Aquest és el to que ha imposat el ministre de Cultura, Albert Esteve, des que es va fer càrrec de la cartera, l'agost passat. I amb el mateix ritme pausat va desgranant el departament els projectes pendents. Ahir li va tocar el torn a la Biennal de Venècia, i el Consell de Ministres va obrir oficialment la carrera amb les bases per a la 55a edició –que tindrà lloc el 2013– i amb un parell de novetats de pes –millor dit, tres– pel que fa a la tripulació que ha de dur aquesta nau a bon port. D'entrada, canvi en el comissariat: Henry Peirer, a qui la breu nota de premsa distribuïda ahir pel Ministeri descriu com un «prestigiós especialista francès que ha col·laborat en diverses ocasions amb el departament», substitueix el veterà Pedro de Sancristóval, a qui –per cert– s'agraeixen els serveis prestats nomenant-lo comissari honorífic. No s'acaben aquí els canvis diguem-ne administratius: pel que fa al consell assessor –els subcomissaris, vaja– surt Joan Gil i entra Rutch Casabella, actual directora del Centre d'art d'Escaldes i –per tant– una professional ben coneguda pel cap de Govern de la seva etapa com a cònsol. El canvi es justifica en la voluntat de propiciar la rotació i la renovació del consell, on repeteixen tant Ermengol Puig com Francesc Rodríguez.

Creativitat i innovació / Ells dos més Casabella i Peirer seran els àrbitres de la carrera que va començar ahir. Amb canvis al reglament, per cert: per començar, els terminis, bastant més peremptoris que els de la primera convocatòria: la primera fase, estrictament acreditativa, expira el 17 d'abril. Els candidats que superin el que s'endevina un mer tràmit hauran de presentar un avantprojecte abans del 29 de juny, i només els que superin aquesta segona fase hauran d'elaborar el projecte. Aquí rau una altra diferència important respecte a la primera participació a la Biennal, quan tots els candidats no descartats a la primera van haver de passar pel tràmit del projecte. Ara se'ls estalvia als que quedin tallats. L'examen definitiu tindrà lloc el 7 de setembre, amb els finalistes defensant els respectius projectes –esquema, maqueta o virtualment– davant del tribunal. El veredicte serà ràpid: es farà públic tan sols deus dies després, i els autors finalment seleccionats hauran d'executar l'obra abans del 15 de gener del 2013. Unes presses molt saludables que contrasten amb les dilacions, retards i secretismes que van llastar el procés de selecció d'ara fa tres anys. Els criteris que guiaran l'elecció dels comissaris seran la innovació creativa, l'argumentació del dossier i la trajectòria artística. Pel que fa a l'espai, la intenció –repetidament anunciada pels responsables del Ministeri– és tornar a l'església de San Samuele, i a aquest efecte s'ha reservat una partida de 100.000 euros al pressupost del 2012. Així que ja poden posar fil a l'agulla. Venècia espera.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT