PUBLICITAT

Més indefensió per la crisi

  • La institució que defensa els drets i llibertats dels ciutadans va rebre 307 expedients
  • Augmenten les queixes contra actuacions de la CASS i Interior, pels permisos de treball
GLÒRIA GURDÓ
ANDORRA LA VELLA

Periodic
El Raonador del Ciutadà, Josep Rodríguez Gutiérrez, fent balanç de la institució al Consell General, ahir. Foto: TONY LARA

El Raonador del Ciutadà, Josep Rodríguez Gutiérrez, va presentar ahir a la Comissió legislativa d'Interior, el balanç de l'any passat, amb un increment notable d'expedients que van passar de 249 el 2011 a 307, cosa que representa un augment del 19%. D'aquests, 301 es van resoldre i sis continuen en tramitació. Rodríguez també va remarcar que el nombre d'entrevistes va ser molt més elevat –1.714– amb un increment del 31% respecte de l'any anterior. Per sectors, el social és el que va presentar més queixes amb 86 casos, seguit de molt aprop, pel de l'Administració general amb 85 expedients més. Els greuges més reiterats en el sector de social són per actuacions arbitràries de la CASS en temes com les altes i baixes conflictives i les pensions de viduïtat o de jubilació. Rodríguez va argumentar que «pensem que s'ha de dignificar la CASS pel que fa a les pensions de vellesa, no ha de ser una entitat de caritat». I va insitir en que «la pensió que rebi una persona, ha de ser adaptada a una llei justa i, en segon lloc, suficient per poder viure dignament». I va reiterar que no són justes les diferències de pensions de vellesa i viduïtat «que hi ha entre les persones, cal adaptar-les al moment actual de la societat» va concloure. Un altre sector que es va revelar conflictiu l'any passat, és el de l'Administració general, tot i que Rodríguez va matisar que «els motius no són els mateixos». Però, va advertir que «encara queden funcionaris que no tenen assumida la idea que són servidors de la societat i no al revés». De fet, segons l'informe del Raonador del Ciutadà, els expedients tramitats en aquest sector fan referència a demandes de residència, de nacionalitat, de permís de sojorn i de treball i desacords amb l'actuació de l'Administració, així com a la disconformitat amb algunes sancions imposades. Els ciutadans també van sol·licitar el Raonador per resoldre demandes d'ajudes socials.

Treball i servei d'ocupació / El departament de Treball i el Servei d'Ocupació aglutinen part de les queixes sobre l'actuació de l'Administració general, que van arribar l'any passat al Raonador del Ciutadà. L'informe es fa ressò d'una queixa signada per un grup de treballadors que s'havien quedat sense feina i que al cap de tres mesos van ser esborrats del Servei d'Ocupació. Cosa que d'altra banda, com recull l'expedient, se'ls havia avisat amb antel·lació. No obstant això, l'informe també insisteix en que «a causa de la crisi, les ofertes de treball inscrites han minvat i ha augmentat el nombre de desocupats». Una situació que Rodríguez va lamentar només començar el seu parlament explicant que «la crisi actual ha fet que els assalariats pateixin una gran pèrdua de poder adquisitiu, que moltes famílies tinguin dificultats per arribar a finals de mes i fer front als deutes», cosa que també va fer que «les demandes d'informació per veure on poden recórrer per obtenir ajudes hagin augmentat de manera notable».

El Raonador també va dir que la crisi havia obligat la institució a reduir el pressupost en un 5,5%, cosa que va aconseguir renunciant a assistir als congressos d'Ombudsman programats, tot i que no va perdre el contacte continuat i l'intercanvi d'experiències amb altres organismes internacionals.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT