PUBLICITAT

Més enllà del bolígraf i la llibreta

  • El Flipped Classroom gira les tornes: el temari s'aprèn a casa i els deures es fan a l'aula
C. G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un alumne utilitza una pissarra digital. Foto: ELISENDA PONS

Els nostàlgics diran que abans tot era millor. Un bolígraf, una llibreta per prendre apunts i un llibre de text. Com a molt també un típex i algun subratllador. Però poca cosa més calia per seguir una classe. Elements que ara muten cap a d'altres molt més sofisticats, massa potser, però que tenen l'objectiu de millorar el procés d'aprenentatge, la motivació de l'alumne que, acostumat a un món digital, té problemes per seguir únicament un professor i una pissarra.

Andorra ha estat força pionera en aquest sentit, amb la introducció de la tauleta iPad a segona ensenyança, en substitució dels llibres. Però només és un pas, encara hi ha molt camí per descobrir.

Un exemple, el concepte Flipped Classroom, un model educatiu en el qual s'inverteixen els processos habituals d'aprenentatge: el temari s'aprèn a casa i els deures es fan a l'aula. A mode d'exemple, el professor facilita la informació teòrica i conceptual amb enllaços bàsics i materials audiovisuals o podcasts amb una durada màxima de cinc minuts, i els comparteix amb els alumnes perquè se'ls mirin a casa. Posteriorment, a l'aula, el professor se centra en qüestions pràctiques com proposar problemes, comentaris de text, etc.

Un altre exemple, utilitzar el telèfon mòbil a classe. Un concepte que pot sonar xocant, tenint en compte que és un dispositiu especialment prohibit als centres escolars. El projecte mSchools, que s'està impulsant des de Catalunya, parteix de la idea que el telèfon mòbil té un enorme potencial per aconseguir que els alumnes s'involucrin més amb els seus estudis. Per exemple, dissenyant aplicacions per a aquests dispositius, generant continguts digitals sobre temàtiques tractades a classe o creant uns premis per als més talentosos desenvolupant continguts.

En definitiva, es tracta d'estimular als alumnes. El temps dirà si, a més d'estimular, també se'ls educa.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT