PUBLICITAT

El producte autòcton i els horaris escolars, a debat

  • Els nois i noies lamenten no poder abordar temes com l'avortament
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Els aprenents de consellers amb la subsíndica Bonell, ahir Foto: TONY LARA

La racionalització dels horaris lectius de segona ensenyança, el foment dels productes agroalimentaris andorrans o l'abaratiment i la millora de freqüències del transport públic van ser els temes principals al voltant dels quals va girar ahir el 12è Consell de Joves, celebrar a l'hemicicle del General. Els joves van sotmetre sis proposicions de llei que van aprovar i alguna, com ara la de la racionalització dels horaris lectius, podria ser presa en consideració pel mateix Consell General. La primera de les proposicions de llei que sotmesa a votació pels joves va ser la que es referia a la millora del transport públic. Els joves van debatre la necessitat d'abaratir el preu dels viatges, millorar la freqüència de pas dels autobusos i equiparar l'abast del servei nocturn amb el del bus diürn. No obstant això, van aparèixer alguns dubtes sobre l'abaratiment dels viatges, ja que alguns membres del Consell de Joves van alertar que això podria fer que el servei fos econòmicament insostenible. Alguns joves consellers també van lamentar que la proposició de llei no prevegi l'arribada del bus nocturn fins al Pas de la Casa. Un altre tema que també va generar força debat va ser el de la modificació de la Llei del Comerç, amb l'objectiu de fomentar els productes agroalimentaris andorrans, com ara la trumfa, la carn de vedella o l'aigua d'Arinsal. L'objectiu de la proposta era el de promocionar els productes de proximitat, ja que «ofereixen més garanties de qualitat i de seguretat», perquè són més eficients a nivell mediambiental, ja que no requereixen tant transport i, sobretot, perquè afavoreixen l'economia del país. Alguns consellers van posar en dubte la capacitat d'Andorra d'autoabastir-se únicament amb producte autòcton, així com la fidelitat dels mateixos andorrans a l'hora d'escollir aquests productes i no uns altres. La modificació dels horaris lectius en el període de segona ensenyança va ser l'altre gran tema d'aquest 12è Consell de Joves. El text portat a aprovació exposava la necessitat de replantejar els horaris, ja que actualment estan «molt atapeïts» i hi ha sistemes que fan fins a 35 hores lectives setmanals. Per tal de fomentar les hores de màxima atenció, es va proposar suprimir les classes de tarda, ja que és quan «s'està més cansat». Les altres tres proposicions que també es van aprovar van ser la d'instal·lar desfibril·ladors en llocs públics, la de crear un nou centre educatiu centrat en l'esport, on els futurs esportistes d'elit puguin compaginar la seva pràctica amb els estudis i, finalment, la d'establir un sistema d'ajudes públiques per tal de fomentar el coneixement dels idiomes anglès i francès, entre les famílies amb menys recursos.

Els joves van valorar positivament l'experiència. En acabar la sessió, Jordi Lucilla, del Col·legi Sant Ermengol, va explicar que «el que més m'ha interessat ha estat el fet de fomentar els productes del país, ja que trobo que ajudarem al sector primari i a Andorra». També es va mostrar favorable a la racionalització dels horaris lectius, ja que «faríem les mateixes hores, però acabaríem abans perquè a la tarda no treballem tant com al matí».

despenalització de l'avortament /Altres alumnes, però, com Rubén Madeira, del Lycée Compte de Foix, es mostrava poc interessat amb les qüestions que es van debatre i les va qualificar «d'una mica inútils», lamentant no haver pogut debatre sobre algunes qüestions que generaven més interès entre els joves, com ara la despenalització de l'avortament i va qualificar «d'injust» no haver-ho pogut fer. La presidenta de la Comissió d'Educació, Roser Bastida, va assegurar que «ha estat un dels anys amb més participació, ja que hi han pres part els 28 consellers». I va destacar que les qüestions tractades eren força interessants. Bastida va anunciar la possibilitat que «el Consell General prengui en consideració algun dels temes tractats, com ara la racionalització dels horaris lectius a la segona ensenyança».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT