PUBLICITAT

Una trentena de tècnics en emergències sanitàries, pendents de ser acomiadats

  • Critiquen la manca de comunicació de Salut i es plantegen anar a la compareixença de la ministra
  • Asseguren que la seva formació és més completa que la de qui els substitueix: Bombers
CLARA GARNICA
escaldes-engordany

Periodic
Una ambulància acudeix a un accident, als túnels de la Massana Foto: TONY LARA

El passat dimecres el ministre de Finances i Funció Pública, Jordi Cinca, anunciava amb bombo i platerets la renovació del model de transport sanitari terrestre, en el qual s'hi incorpora de nou el Cos de Bombers després de sis anys, i que implicarà un estalvi «d'entre 750.000 i un milió d'euros». Però entre tant anunci i treball els darrers mesos per iniciar el nou model el més aviat possible, no s'ha tingut en consideració les conseqüències laborals que el canvi suposarà. Així ho lamenta l'actual col·lectiu que gestiona el transport no medicalitzat del país, una trentena, tots ells tècnics en emergències sanitàries. Ningú els ha explicat el nou model (tampoc s'ha explicat als seus superiors, asseguren), ningú els ha dit si seguiran o no treballant. El Ministeri de Salut els remet al que es pugui dir el proper dilluns, en una roda de premsa on compareixerà tant la ministra Cristina Rodríguez com el seu homòleg a Interior, Xavier Espot. És a dir, viuen amb la incertesa sobre si a partir de dilluns seguiran tenint feina o no.

El col·lectiu, que treballa a dues empreses diferents (Ambulàncies del Pirineu i Ambulàncies les Valls), s'ha unit per mostrar el seu malestar i reivindicar la seva tasca durant els darrers més de sis anys. Fins i tot han anunciat la seva possible presència aquest dilluns a la roda de premsa, i «a primera fila», per poder conèixer el seu futur el més aviat possible i si escau fer preguntes si els queden dubtes per resoldre, va assegurar un dels seus portaveus. «Volem saber quants de nosaltres anirem al carrer, qui es farà càrrec de les indemnitzacions», va afegir. Serà també aquest dilluns quan el ministeri de Salut es reuneixi amb els seus superiors.

«Tinc un nen i una hipoteca, m'agradaria saber si m'he de començar ja a buscar feina aquí o fora d'Andorra, i si m'he de seguir formant o no», va exposar un dels afectats, que també va manifestar que aquesta situació d'incertesa la tenen des de fa sis o set mesos. Va ser fa just mig any que el Govern va decidir prorrogar fins ara l'actual contracte amb les dues empreses. Des de llavors totes les novetats les han conegut a través dels mitjans de comunicació.

MÉS FORMACIÓ QUE ELS BOMBERS / A banda de la preocupació que pateixen aquesta trentena de persones, també mostren el seu enuig amb les «mentides» que s'ha dit sobre ells els darrers sis anys, en què han estat al capdavant del transport sanitari terrestre intern, no programat i urgent. «Han dit que no tenim formació», quan tots els treballadors tenen el grau mitjà de tècnic en emergències sanitàries, una formació catalana de 2.000 hores.

En canvi, asseguren, els Bombers, qui els substituiran en la seva tasca, estan titulats amb la formació d'équipier de la Creu Roja, de 40 hores de durada. «Hem estat treballant per posar-nos al nivell d'Europa i ara els Bombers, amb 40 hores de formació, ens ho treuen tot», va manifestar un dels afectats. En qualsevol cas, Cinca va assegurar que els canvis en el model de gestió no faran minvar la qualitat del servei.

En paral·lel, el que tem el col·lectiu és quedar-se únicament amb les engrunes del transport sanitari, és a dir, amb el que no vol fer Bombers dins aquests 4.500 trasllats anuals que esmenta sovint el Govern. Per posar alguns exemples, el trasllat de ferits des de les pistes d'esquí fins l'Hospital Nostra Senyora de Meritxell, el trasllat a centres externs, és a dir, de fora del país, els trasllats del centre hospitalari del Pas de la Casa al de Meritxell, o el servei des de l'hospital fins als centres mèdics, com poden ser el centre sociosanitari El Cedre.

cinc enfront de trenta / Aquestes «engrunes» serien aproximadament la meitat dels 4.500 trasllats anuals al país, plantegen. La resta, aniria a càrrec del Cos Bombers, que incorporaran cinc nous efectius per poder dur a terme aquest transport (tenint en compte que en l'actualitat només fan 400 desplaçaments anuals), segons va avançar el ministre Cinca dimecres. Cinc efectius enfront la trentena de tècnics en emergències sanitàries que dilluns coneixeran finalment si tenen feina o si es queden al carrer. H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT