PUBLICITAT

Estalvi d'un milió d'euros i deu ambulàncies disponibles tot l'any

  • Vuit dels 30 treballadors de les dues empreses seran reubicats al SAAS
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Burgués i Font expliquen el detall de l'adjudicació del transport sanitari, ahir a l'hospital Foto: ANA / N.M.

El Servei Andorrà d'Atenció Sanitària enviava aquest dimarts un comunicat molt sobri sobre l'adjudicació del concurs per a la gestió del servei de transport sanitari no medicalitzat intern i extern, concretament aquell que Bombers no assumirà. Ahir, el director general del SAAS, Lluís Burgués, acompanyat del director econòmic i financer, Quirze Font, van voler ampliar els detalls d'aquesta adjudicació, tot reiterant que l'estalvi del milió d'euros anunciat fa uns mesos es manté amb les noves condicions econòmiques. Burgués va voler destacar d'aquest nou model de concessió que el que s'ha volgut potenciar és «la disponibilitat» del servei tots els dies de l'any. «Ens és igual quants viatges facin al dia, l'important és que estiguin preparats», va afegir Font.

Concretament, i tal i com estipula el plec de bases del concurs, Ambulàncies del Pirineu, que és qui ha guanyat, haurà de garantir un nombre concret d'ambulàncies que pot variar en funció de si ens trobem en període de temporada alta o baixa.

La temporada alta serà durant l'hivern i al juliol i agost, 182 dies en total. En moments de més demanda del servei, l'empresa haurà de proporcionar una ambulància al punt mèdic de Canillo, una al de la Massana i dos a l'Hospital Nostra Senyora de Meritxell, a més quatre destinades al transport a l'estranger (de les quals una amb suport vital bàsic). Són vuit ambulàncies, més dues que hauran de tenir en reserva per possibles avaries de les principals. Així, fan un total d'una desena de vehicles a disposició del SAAS durant tot l'any.

Aquesta disponibilitat implica el pagament d'un forfet diari de 1.500 euros al dia en temporada alta i de 1.050 euros en temporada baixa, més 75 euros per servei efectuat. Xifres que representen, tenint en compte que el transport intern no urgent que assumirà l'empresa privada (de pistes a l'hospital i de centre mèdic a centre mèdic) són al voltant de 500 serveis anuals, una despesa aproximativa de 490.000 euros anuals.

Aquí s'hi hauria de sumar el transport extern i s'hi hauria de restar la part que retornen al SAAS les assegurances privades i la pròpia CASS. El resultat seria aquest mig milió d'euros anuals de cost total, un milió menys que el que ha pagat durant els darrers sis anys el SAAS a les dues empreses privades.

Vuit tècnics pendents del futur / Un cop clara l'adjudicació i la lletra petita de totes les condicions, queda per resoldre el futur dels treballadors. Tal i com va informar aquest rotatiu en l'edició d'ahir, les dues empreses d'ambulàncies (la que ha guanyat i la que fins ara treballava amb aquesta en el transport sanitari), han garantit als seus treballadors que ni hi haurà acomiadaments forçosos. Ambulàncies del Pirineu necessita, per efectuar els serveis recentment adjudicats (i que començaran l'1 de setembre) a 22 tècnics en emergències sanitàries. Aquests seran de la pròpia empresa i també en subrogaran d'Ambulàncies les Valls. Amb tot, n'hi ha vuit de sobrants, «que haurà d'assumir el SAAS» per contracte, tal i com va recordar Font.

Burgués va informar que aquesta mateixa setmana s'han posat en marxa les negociacions amb les empreses i, si cal, faran entrevistes personalitzades amb cada treballador, perquè n'hi ha que estan de baixa, n'hi ha que estan a temps parcial treballant també a la Seu d'Urgell, «i potser els interessa una indemnització», va plantejar el director econòmic i financer del SAAS. En qualsevol cas, els que vulguin seguir treballant, passaran a engrandir la plantilla del SAAS com a tècnics de transport sanitari o fins i tot treballant dins l'àrea de suport vital avançat. L'objectiu amb aquestes incorporacions, va exposar Burgués, és reduir l'elevat nombre d'hores extra que actualment assumeix l'hospital. A banda del personal, també s'està en negociacions pels recursos materials. L'objectiu és «optimitzar els recursos» i per tant, és possible que algunes de les ambulàncies de les empreses privades, o d'altre material relacionat, passi al Cos de Bombers, que és qui a partir d'ara assumirà el gran gruix del transport sanitari no medicalitzat. En concret, el que va des del punt de l'accident fins a l'hospital.

Amb tot, «la voluntat del SAAS és fer el procés el més normal possible, vetllant pel bon enteniment amb les dues empreses», va manifestar Font.

Tarifes per sota les de la CASS / Pel que fa a l'adjudicació, Font va informar que es van presentar al concurs les dues empreses que fins ara feien tots els transports sanitaris: Ambulàncies del Pirineu i de Les Valls. Van presentar «ofertes similars» que només distaven en el tema econòmic, però «amb diferències mínimes».

Una d'aquestes diferències la trobem en el preu per transport realitzat. L'empresa guanyadora va proposar 75 euros, menys que l'altra concursant, i fins i tot «unes tarifes inferiors a les de la CASS», va explicar Font.

Amb tot, el que s'ha fet amb aquest nou model és variar la fórmula de pagament. Burgués va informar que fins ara «el SAAS pagava a les empreses el dèficit que cobria el seu funcionament independentment de l'activitat». Ara s'opta pel forfet diari, seguint «amb la filosofia dels col·laboradors» o prestadors privats per oferir un servei públic.

L'adjudicació a l'empresa Ambulàncies del Pirineu és per a quatre anys, i renovable per a dos anys més. La futura empresa adjudicatària, però, haurà de subrogar el personal que deixi l'empresa actual.

La intenció de tota aquesta «complexa reestructuració» és que es pugui iniciar al setembre,.«Des de fora pot semblar que s'està improvisant però no farem actuacions contrarellotge», va assegurar Burgués. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT