PUBLICITAT

Educació elimina la repetició de curs i opta perquè el cicle pugui fer-se en 3 anys

  • Fer més entenedores les avaluacions pensant en les famílies, un dels principals aspectes que el ministeri vol millorar del Permsea
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
FONT: REVISTA LA TORTUGA

Aprofitant la introducció a l'escola andorrana, des del curs passat, del Pla Estratègic per a la Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (Permsea), el Ministeri d'Educació ha introduït canvis que van més enllà dels continguts educatius i de la manera d'ensenyar-los. Un exemple és la repetició de curs. A mesura que es vagi introduint el Permsea a les aules (l'any passat va ser al primer curs de segona ensenyança i aquest any ja hi serà a tot aquest cicle més a 5è i 6è de primera), desapareixerà el concepte de repetició de curs. Així, els alumnes que vagin endarrerits o no aprovin les avaluacions no tornaran a fer, l'any següent, el mateix. Educació aposta per un allargament del cicle, de manera que els mateixos continguts es puguin fer, enlloc de amb dos anys, amb tres.

«El plantejament per competències [el que ha introduït el Permsea]no admet la repetició de curs. Està demostrat que és una mesura que en el fons no ajuda l'alumne a obtenir resultats», va afirmar la directora del Departament de l'Escola Andorrana, Ester Vilarrubla, assegurant que els països «més avançats en matèria educativa» ja han eliminat aquesta mesura dels seus plans estratègics perquè «posen l'alumne en una situació més feble, de ridícul». Així que, aprofitant la introducció del Permsea, s'elimina aquesta possibilitat. En substitució, «si veiem que un alumne té una progressió molt lenta de la competència, li adaptem el cicle, i enlloc de dedicar-hi dos anys, hi dedica tres, amb una planificació específica per a ell».

La idea per tant és que l'alumne no tornarà a fer durant dos anys el mateix, sinó que farà el que treballaran la resta d'alumnes però «més a poc a poc», va destacar Vilarrubla. I de manera personalitzada, controlat per més d'una desena de docents.

Avaluacions més entenedores / Pel que fa a la valoració del primer any de Permsea, tant Vilarrubla com Marie Pagès, coordinadora del nou pla, en fan un «balanç positiu». Les possibles problemàtiques que han sorgit s'han anat solucionant durant el curs.

Amb tot, i arran d'unes enquestes realitzades al professorat al juny, el que sí que s'ha vist és que cara l'any vinent caldrà destinar més temps al treball de certes competències, segons van explicar.

Avaluacions menys complexes / A banda d'aquest aspecte, n'hi ha d'altres en els que des del ministeri ja treballa pensant en el setembre. Un d'ells són les avaluacions. Han patit un canvi radical respecte a les convencionals. Fins ara les famílies només rebien notes, ara reben informació completa almenys sis cops al curs sobre les competències treballades, i sobre si l'alumne «ha estat autònom, motivat i ha anat adquirint els recursos», va explicar Vilarrubla.

Es tracta, amb tot, d'un nou concepte d'avaluació, el qual ha estat «molt ben rebut per les famílies, tot i que també veiem que hi ha coses a millorar perquè sigui més entenedor».

Segons Pagès, el model d'avaluació presenta com a dificultat «apropar el discurs a les famílies». «Nosaltres som molt tècnics, volem fer que l'avaluació sigui el màxim d'entenedora sense perdre el detall ni la tecnicitat».

Per tot, des d'Educació ja s'estudia com redimensionar el discurs. En qualsevol cas, els professors seguiran tenint «un volum de feina més important» que el que tenien abans a l'hora d'avaluar. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT