PUBLICITAT

Al Dakar com si fossin nous

  • Llovera viatjarà sense provar el buggy, Despres debutarà en cotxes i Ginesta conduirà un DAF de De Rooy
R. MORA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
D'esquerra a dreta, Cyril Despres, Albert Llovera, Jordi Ginesta i Roger Font, ahir a la seu de l'Automòbil Club d'Andorra Foto: TONY LARA

Quatre andorrans seran al Ral·li Dakar 2015, tres d'ells pilotant amb la llicència de l'Automòbil Club d'Andorra, i un d'osteòpata. Es tracta d'Albert Llovera –Buggy MD Rallye–, Cyril Despres –Peugeot– i Jordi Ginesta –DAF–, a més de Roger Font, que formarà part dels 77 membres de l'equip de Despres. Els tres pilots hi participaran amb la sensació de ser nous, d'estrenar-se, perquè el primer gairebé no ha pogut pilotar el seu buggy i va amb la intenció d'acabar després de quedar-se a les portes en la passada edició; el segon perquè canvia les motos on era en la batalla per guanyar, a pilotar un cotxe que no controla com ho feia amb les dues rodes; i el tercer perquè passa d'un camió d'assistència dels normals a un tanc de 830 cavalls, el doble del que tenia fins el moment. Així mateix, Roger Font debutarà en una cita com aquesta, per mantenir el cos de Despres en plena forma després de cada jornada. Gairebé, tot nou per als quatre.

LLOVERA, SENSE CONDUIR / La setmana passada, Albert Llovera i el seu copilot del Buggy MD, Àlex Haro, van ser a les instal·lacions de l'equip per controlar la mecànica. Amb la pluja que hi va caure, res de pilotar. Només estudis de com actuar en cas d'avaria, i ja és bastant perquè les dues etapes marató de la present edició fan por, però també jornades com la penúltima, de 1.024km. «La que més respecte em fa és la segona etapa, l'especial més llarga» –518km–, va dir Llovera, que en tot cas considera que ha de canviar una mica el seu pilotatge respecte a l'edició anterior: «He de seguir una línia per intentar arribar al final», va assegurar assumint que haurà d'anar «més lent» en alguns trams per evitar riscos.

«Em preocupa no haver provat el cotxe, però és la meva línia», va dir en clau de broma, tot afegint-hi que serà ell, «com l'any passat», qui vagi al port a pel cotxe per portar-lo a la línia de sortida de Buenos Aires. Així mateix, el que sí va confirmar l'andorrà és que durant el dia de proves a Itàlia va tenir un primer contacte amb els comandaments. «Estaven desquadrats», va dir, tot i confiar en què per a la cursa dakariana tot funcionarà a la perfecció.

«LA MEVA EXPERIÈNCIA VA SER MÍNIMA» / Llovera afirmava ahir que l'experiència «és un grau», perquè en 2014 hi va estar a punt d'acabar –es va quedar a tres especials del final–, però va recordar que el Dakar són «9.000km» i que poden passar moltes coses: «L'experiència que vaig agafar va ser mínima, perquè pensava més en la mecànica que no tant en la carrera». En aquesta edició, l'equip MD de Llovera comptarà amb més membres.

CYRIL DESPRES, DE LÍDER A TERCER PILOT / Potser el canvi més gran el viurà Cyril Despres, que després de cinc títols del Dakar en moto, ara canvia als cotxes amb el Peugeot 2008 DKR. Un avió que també pilotaran Carlos Sainz i Stephane Peterhansel. Amb aquesta nòmina de vaques sagrades, el resident serà la tercera bala de l'equip. Amb tot, tindrà de copilot tota una institució, Gilles Picard, dues vegades campió del Dakar, amb Luc Alphand i Jean-Pierre Fontenay a la seva esquerra, tot i que també ha competit fent parella amb Ari Vatanen o Nani Roma.

«Ara em sembla complicat tot el que feia amb la moto», va assegurar ahir Despres, que abans controlava tot el road-book i ara seran els tècnics que des de París, una vegada rebudes les dades del dia anterior, enviaran a l'equip les noves ordres que hauran de traslladar als pilots i a les mecàniques.

«Nerviós no estic», va destacar Despres, que «per primera vegada» es troba «en plena forma», ja que no té cap molèstia. Al pilot resident encara li resta una setmana de proves al Marroc amb l'equip Peugeot. «En els briefing jo només escolto», va dir el francès, que afirma estar «aprenent» molt de pilots com Sainz i Peterhansel, tot i no veure's, encara, amb la mateixa capacitat de reacció dels seus companys si roda a 200km/h per una pista.

LLICÈNCIA 007 PER A DESPRES / Una de les anècdotes per al Dakar és que el francès Cyril Despres correrà amb llicència de l'ACA i a més amb un curiós número: 007. Amb la llicència del francès, l'Automòbil Club d'Andorra aconsegueix que tres pilots hi siguin representant el Principat a la cursa del motor per etapes més dura del món.

GINESTA, AMB UN DAF de 2014 DE DE ROOY / Gerard De Rooy, l'holandès que ha estat un dels noms destacats de la categoria de camions en els últims anys –va vèncer en el 2012, va ser segon en 2014–, ha estat finalment el subministrador del nou camió de Jordi Ginesta. L'andorrà, després de 23 edicions en el Dakar –la primera va ser al 1986, amb alguna intermitència–, serà amb Jordi Comallonga i Sean Berriman amb un camió DAF de competició que l'any passat era de l'holandès «Té 830 cavalls, gairebé el doble del que tenia fins ara», va dir ahir Ginesta mentre explicava que, durant les proves, fins i tot ell pel costum aixecava el peu en veure forats però per contra quedava palès que els podia passar a gran velocitat: «Se'ls menja». «És un camió de carreres», va afegir-hi l'andorrà, que farà l'assistència a quatre cotxes Ford. «Si tinc sort», va cloure, arribaré abans a meta i veuré a l'Albert».

L'ALTITUD, UN GRAN PROBLEMA / «El 30% de les etapes seran per sobre dels 3.000 metres», va dir ahir Despres. Aquesta dada és important, perquè no només patiran les persones, sinó també les mecàniques. «A 4.800m recordarem els dies de festa», va fer broma Llovera. «El cap no funciona igual», va afirmar Despres. «A partir de 2.800 o 3.000m, els motors perden moltíssima potència», va afegir-hi Ginesta. Tots miren, sobretot, a les etapes de Bolívia.

ROGER FONT, OSTEÒPATA DE PEUGEOT / L'equip Peugeot va a totes al Dakar 2015. No només amb Peterhansel i Sainz de puntes de llança, sinó que aposta per una logística a l'ús de les grans estructures. Fins a 77 persones compondran l'equip, entre ells, a més de Cyril Despres, l'osteòpata andorrà Roger Font, també exjugador del VPC Andorra i els Isards. «Van contactar amb mi abans de l'estiu, vam fer unes proves i em van donar l'ok per formar part de l'equip», va afirmar Font, que es mostrava «molt il·lusionat» i amb «ganes de provar aquesta aventura encara que sigui fora de carrera».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT