PUBLICITAT

Salmorra en comptes de sal

  • El clorur sòdic té propietats corrosives H El Ministeri de Medi Ambient canadenc assenyalava danys greus en plantes i arbres fins a 200 metres de les carreteres
J.R.BAIGES
ANDORRA LA VELLA

Periodic
A dalt, artificiers preparen un tir controlat a Soldeu. A l'esquerra una màquina llevaneu. Al mig, Ordino, i a la dreta una màquina al Túnel d'Envalira Foto: Ricard riba / jaume torres / gustavo subilibia

Per fer front a la neu acumulada a la carretera el COEX s'ha fet una prova utilitzant salmorra (sal i aigua) en comptes de sal. En tres zones, Sant Julià, Racons i l'accés a la Massana, s'ha tirat aigua barrejada amb sal (24 kg per cada 1.000 litres d'aigua) abans de les nevades. La prova, segons Areny, «ha estat satisfactòria i s'estendrà en un futur, ja que les màquines treballen millor i la despesa és molt inferior a la de la sal».

La sal és un mètode barat i efectiu contra les nevades. No obstant això, utilitzar-la de forma massiva i indiscriminada comporta negatives conseqüències ecològiques, econòmiques i sanitàries. Per això és preferible utilitzar altres sistemes, com fan en diversos països. La sal comuna (clorur sòdic) s'empra per retirar la neu i les plaques de gel de carreteres i carrers. La seva utilització generalitzada es deu al seu baix cost i la seva capacitat de disminuir el punt de congelació de l'aigua. No obstant això, el seu impacte mediambiental pot ser considerable si s'utilitza malament.

En un informe de l'any 2000, el Ministeri de Medi Ambient canadenc assenyalava danys greus en plantes i arbres fins a 200 metres de les carreteres tractades amb sal; disminució de la vida salvatge en comptar amb menys recursos naturals; increment de la toxicitat en sang i teixits de diversos animals que ingereixen l'aigua salada; o augment d'accidents provocats per animals com cérvols, ants o ocells que envaeixen les carreteres al ser atrets per la sal.

Les conseqüències negatives de sal es poden reduir o evitar si s'utilitza de manera selectiva i organitzada, o amb altres alternatives. Diversos experts expliquen, a més, que, en concentracions elevades, la sal pot incrementar l'acidesa de l'aigua. El clorur sòdic té propietats corrosives. Si s'utilitza en grans quantitats a les carreteres, accelera el procés d'oxidació de la xapa i els baixos dels automòbils, i els seus usuaris han de pagar més pel seu manteniment o per la instal·lació de sistemes anticorrosió.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT