PUBLICITAT

La llista negra d'empreses moroses acumula gairebé 5 milions d'euros

  • El llistat està format per informació de 12.000 negocis, dels quals 2.800 tenen incidències
  • La fórmula és dissuasiva per evitar que els impagaments es retardin per la via judicial
JOAN RAMON BAIGES
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Uns operaris treballen en unes obres de la construcció Foto: TONY LARA

Un dels grans problemes que han d'afrontar les empreses andorranes en aquest temps de crisi és la morositat. Empreses solvents es veuen atrapades en un cercle viciós a causa dels impagaments.

A Andorra funciona una única empresa especialitzada en cobrar els deutes pendents, Dinerpro Solucions, que manté activa una llista de morosos –www.morosos.ad– que acumulen 4.800.000 euros pendents de pagar. Carlos Ayete, gerent de l'empresa, explica que la prioritat ha de ser la prevenció, i que l'objectiu de les empreses hauria de ser cobrar en un màxim de 90 dies «perquè si el deute s'allarga és més difícil de cobrar». De fet, la Llei de morositat aprovada al Consell General el novembre del 2013 dóna 90 dies a les empreses per liquidar el deute.

La morositat és un dels principals problemes del teixit productiu, i s'escampa principalment pel sector de la construcció i l'hoteler. Ayete comenta que l'estratègia passa per evitar la Batllia, i la llista de morosos és una eina de prevenció: l'empresari sap que si apareix en aquesta llista negra probablement perdrà molts negocis perquè ningú voldrà treballar amb ell. Són dades empresarials restringides per a les empreses i també es permet l'accés als propietaris de pisos i, com subratlla Ayete, «està previst obrir-la als particulars però de moment hi ha poques dades». La llista la conformen 12.000 empreses i societats, i 2.800 incidents que tenen cert risc –impagaments– que sumen els quasi cinc milions de morositat.

En funció de l'import / La filosofia de l'empresa especialitzada és cobrar només una part del deute recuperat en funció de l'import i de l'antiguitat (entre un 5% i 45%). Es fa una gestió telefònica o cartes certificades, i en determinades ocasions es permet el cobrament fraccionat, sempre amb l'objectiu d'evitar la Batllia.

Ayete comenta que un estudi europeu explica que «el 14% de les empreses que tanquen ho han fet a causa d'impagaments». Cataloga els deutors en dos perfils: els morosos, que tenen imports pendents controlats i motivats per negocis que superen les seves capacitats; i els «morrosos, que costa més de cobrar, es veuen de seguida i s'aprofiten del context».

El gerent de la societat considera que a Andorra «és fàcil ser morós» perquè el creditor té el mal costum d'allargar molt el termini de pagament. «En els primers 90 dies hi ha més probabilitat de cobrar», afegeix. A més s'ha de tenir en compte que la morositat prescriu als tres anys.

El cobrament es divideix en tres fases: la gestió inicial, que suposa un 75% dels casos i del final del procés; quan l'empresa entra a la llista negra, que suposa el 13%; i la judicial, que representa el 3%.

Actualment Dinerpro Solucions està en converses amb la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) per arribar a un acord global. L'empresa ja treballa per a l'Associació de Contractistes d'Obres i per a la central de compres Economitza, i Ayete no descarta donar el servei a les administracions públiques per impedir «que s'hagi d'anar per la via judicial».

El gerent destaca que els establiments hotelers tenen molts problemes de cobrament amb deutes de fora «i sobretot de touroperadors, deutes que no són petits». Així mateix manté negociacions amb una empresa d'Espanya i d'altre de Portugal per signar un conveni recíproc.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT