PUBLICITAT

LA MASSANA

Una avaria extraordinària

L’inesperat incident del telecabina de la Massana obliga Vallnord a repensar l’estratègia del bike park

Per E. JOVER / E. GRACIA

El telecabina de la Massana aturat, sense cabines, amb la població al fons de la vall, ahir.
El telecabina de la Massana aturat, sense cabines, amb la població al fons de la vall, ahir. | TONY LARA
Una avaria inèdita. Extraordinària, que «no havia passat mai enlloc», ha admès el cònsol major de la Massana i president d’EMAP, David Baró. L’incident amb el cable portador del telecabina de la Massana ha obligat a aturar l’activitat del giny i a canviar el cablejat de pujada, és a dir, el que trasllada les cabines des del poble de la Massana fins a la part alta de Pal-Arinsal. El desperfecte excepcional ha obligat Vallnord «a canviar l’estratègia original» i a replantejar l’obertura del bike park, va explicar ahir el director de l’estació, Martí Rafel.

El transport per cable es basa en la normativa andorrana i francesa que estableix els protocols de revisió de les infraestructures aèries. Segons la norma, cada cinc anys es desplaça un dels dos cables portadors del telecabina i enguany tocava la revisió del cable de pujada (el de l’esquerra si es mira des del punt de sortida, al centre de la Massana). Després d’efectuar les actuacions pertinents, l’empresa externa que realitza el manteniment va comprovar, en tornar a posar en funcionament el giny, que el cable s’havia malmès. De fet, el cable no s’ha trencat sinó que s’hi han produït uns desfilaments. «Tant EMAP com l’empresa vam decidir canviar-lo totalment», ha puntualitzat Josep Marticella, director general d’EMAP, la societat que gestiona l’estació de Pal-Arinsal.

El cable s’ha de fabricar expressament ja que està compost de diversos materials i, tot i que la seva producció ja està en marxa a Itàlia, no estarà disponible fins d’aquí quatre o sis setmanes. «El cable es transportarà fins a Andorra en un vehicle especial, enrotllat en una bobina que pesa 47 tones», ha especificat Marticella. La seva col·locació no serà senzilla: el procediment pot durar dues setmanes. «Encara no hem pres la decisió final, però probablement aprofitarem la tensió del cable actual per instal·lar-hi el nou, fent-lo pujar de dalt a baix, amb molta cura», ha explicat.

La reobertura del telecabina, però, no té data determinada. «La fàbrica està escurçant els terminis al màxim i esperem que el giny estigui al 100% entre el juny i el juliol». Amb tot, els Campionats del Món de BTT [que tindran lloc a finals d’agost] no corren perill», ha matisat el responsable d’EMAP, afirmació que ha ratificat el director de Vallnord. Martí Rafel va recordar que l’obertura del Vallnord Bike Park la Massana s’ha hagut d’ajornar a causa de l’incident extraordinari amb el giny. L’estació havia anunciat obrir l’espai per als amants de la bicicleta de muntanya  el primer de maig: «Volíem ser els primers, era un missatge d’intencions, l’estació que obre més mesos de l’any!», ha confessat. «Ara estem refent el calendari de l’estació per minimitzar l’impacte. Sort que l’incident no ha passat a l’agost... Se’ns ha trencat l’esquema que teníem, però és per una causa major».

Vallnord està repensant les alternatives per accedir al bike park. D’entrada, el telecadira del Cubil, que habitualment només obre els caps de setmana i tot l’agost, «funcionarà cada dia», ha avançat Rafel.  Primer, però, cal que es fongui tota la neu de la part alta, on hi ha el 80% de les instal·lacions per a BTT. «També ens estem plantejant organitzar un servei d’autobús que pugi des de la Massana».

Els amants de la BTT no hauran de patir perquè a partir del juny podran gaudir de tots els circuits: «Mantindrem l’oferta», ha assegurat Rafel. L’incident amb el telecabina no ha permès obrir el bike park al maig però s’anirà posant en marxa progressivament, només caldrà accedir-hi amb mitjans de transport alternatiu. A més, també estarà disponible el telecadira Serra II. «I estem fent un nou circuit amb Commençal accessible per a tothom. Aquest any potser obrim el tram entre el Cubil i la Caubella, i l’any que ve, fins a la Massana», ha subratllat.

L’avaria del telecabina, inaugurat el 27 de novembre del 2013, ha estat inèdit. «El cable no s’ha trencat. L’incident ha estat excepcional», ha insistit Marticella, «el cable té una llarga esperança de vida, com el giny», ha conclòs.


El Tribunal de Comptes fixa el deute total del Comú de la Massana en 18,9 milions d’euros

En l’informe de la fiscalització dels comptes de l’exercici 2013, el tribunal ha fixat finalment que l’endeutament a data 31 de desembre de 2013 és de 18,9 milions. Xifra que està per sota del límit que fixa la Llei de Finances Comunals (situat en 24 milions).

D’altra banda, el portaveu del Govern, Jordi Cinca, va comentar ahir en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, que des d’un principi, el Govern ha donat suport i ha fet d’intermediari entre el Comú de la Massana i l’INAF, per  poder presentar la informació necessària que el Tribunal de Comptes demana a la parròquia per acabar de tancar l’exercici sense incerteses. Doncs l’organització va transmetre dubtes vers les operacions d’emissió i subscripció de participacions preferents d’EMAP SAU per reduir l’endeutament.

Comenta aquest article

PUBLICITAT