Escaldes-Engordany
El pla estratègic apunta al personal com a una eina comercial a corregir
L’objectiu és tornar a posicionar Andorra com a referència amb la implementació d’accions
Amb l’objectiu de reposicionar el comerç d’Andorra, per tal d’aconseguir que es posicioni com a referència turística, es va presentar ahir el diagnòstic del pla estratègic de turisme de compres. Un projecte que va definir els punts forts i febles del sector comercial del Principat i que ha d’obrir la porta a la implementació de diferents accions mitjançant algunes estratègies.
Aquest estudi realitzat, que ha tractat tots els punts que afecten al mix de compres del país, va subratllar, entre els punts febles i aspectes a millorar, l’atenció al client –la professionalització del personal–, la innovació, la localització de marques de gamma alta, incidir en la millora dels espais i aplicar actuacions als locals que es troben buits. En aquest sentit, els resultats van indicar que la xifra voltava en un 9% de comerços, però que «més enllà del percentatge, és el fet que un local buit trenca amb el continu comercial», tal i com va indicar María Sagarra, directora d’Intueri, una de les empreses que han realitzat el pla estratègic.
El ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp,encarregat de vehicular el diagnòstic, va reconèixer que «tenim punts febles en tots els elements que configuren el comerç». El ministre va destacar «la gran oferta de marques amb nombre, de gamma mitja, però falten més marques de gamma alta per troba un públic amb més poder adquisitiu. Aquí hi ha camí per córrer encara». Camp va afegir, que l’estudi posava de relleu que el personal «no és homogeni i no hi ha un problema transversal al país de mancances d’atenció al client, però sí que hi ha punts concrets com el Pas de la Casa o el sector de l’electrònica». En aquest sentit, el titular de la cartera de Turisme va indicar que «és un repte per l’administració pública, el poder trobar personal qualificat, i hem de treballar en aquesta direcció».
Pel que fa a la data per aplicar les primeres accions, Camp va afirmar que «és un projecte ambiciós i esperem que el mes de maig es pugui fer el tancament definitiu del pla i aplicades unes mesures de xoc preparades per començar-les a aplicar el proper Nadal». En aquest sentit, va indicar que si s’introdueixen aquestes accions, caldrà veure quin és el pressupost que s’hi dedica ja que pot arribar a ser important i que caldrà, per tant, no només la implicació del Govern sinó també dels comuns i dels privats.
Per Sagarra, el Principat ha de potenciar la innovació. «Abans trobaves a Andorra moltes coses que no es trobaven a altres llocs» i seria bo «buscar aquest diferencial i tenir capacitat de fer propostes diferents». La directora d’Intueri va accentuar, com a eina principal per corregir aquest extrem, «tenir bon personal i bons professionals». Una mancança que Sagarra va detectar i on «hi ha molta feina a fer».
Entre els punts forts que el projecte va exposar es troba la variada oferta existent al país i el fet que Andorra s’associï indefectiblement com a destinació de compres. «Un intangible», va apuntar Sagarra. «El subconscient relaciona el país amb el comerç, les compres i les botigues, i això permet un recurrent sobre el què construïm molt més fàcil».
Finalment, l’anàlisi va mostrar que entre els excursionistes és més habitual que el motiu de visita a Andorra sigui la compra –un 64%–, mentre que entre els turistes representa només el 14%. També s’evidencia que els productes més adquirits són el tabac, les begudes alcohòliques i els complements de moda, ja que es demostra que el preu és encara un dels fets que es veuen com a diferencial del comerç del país.