PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’Adjra demana que els centres proposin mesures reconductives

Educació treballa per canviar el model de càstig actual en accions que ajudin a la societat

Per Cel Márquez Bernat

Fotografia d’arxiu d’una aula escolar.
Fotografia d’arxiu d’una aula escolar. | maricel blanch

Des de les taules de treball de l’Associació en Defensa del Jovent en Risc d’Andorra (Adjra) donen l’avís d’algunes expulsions que s’estan duent a terme en alguns menjadors de l’escola andorrana.La presidenta de l’associació, Sandra Cano, valora la intenció de reduir les expulsions dels alumnes dins de l’aula, mesura que van proposar fa alguns mesos al Govern i el passat dimarts les ministres d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, i Afers Socials, Joventut i Igualtat, Judith Pallarés, van fer la compareixença conjunta davant les comissions legislatives d’Educació, Recerca, Joventut i Esports i d’Afers Socials i Igualtat, per exposar el primer Pla Nacional de la Infància i l’Adolescència (PNIA) on es tractava aquest tema.


Cano exposa que «vam rebre amb alegria la notícia que es deixaria d’expulsar els nens de les escoles, però hem rebut queixes de pares explicant que el què no es fa a les aules es fa als menjadors». Ara la problemàtica recau sobre els menjadors escolars on alguns joves s’estan trobant en la situació en què són expulsats del menjador, però no de l’escola. Des de l’Adjra van donar l’alerta i consideren que no ha quedat clar que la petició del canvi de les expulsions durant l’horari escolar també inclogués l’hora del menjador. 


L’aportació que va fer l’Adjra sobre les expulsions va ser reconduir aquesta pràctica i demanava que des d’Educació i els centres escolars es proposessin alternatives, enfocant-ho cap a tasques socials o bé feines dins de l’escola. Cano considera que aquesta mesura ajudaria que «els alumnes vegin que els surt més a compte estar dins de l’aula sent productius que estar fent tasques que potser no els hi agrada tant». 


La presidenta de l’associació exposa que «fins ara s’expulsava i no es duia un control sobre l’alumnat i en alguns casos els escolars són reincidents, sempre estan a l’ull de mira i són un focus calent». 


La situació comporta que quan s’expulsa als alumnes se’ls exposa a situació de risc i el remei acaba sent més contraproduent que no pas beneficiós. Aquest càstig es trasllada a l’entorn familiar, ja que molts dels pares treballen en l’horari escolar i no es poden fer càrrec dels seus fills, i aquests es troben sense supervisió durant el dia. «Els joves estan moltes hores sols a casa i amb temes com les addiccions a les pantalles, adolescents que estan al carrer fent bretolades o situacions diverses», exposava Cano. Des d’Adjra un dels exemples de mesures reconductives que van proposar és que s’adjudiquessin tasques com el suport al menjador.


El Pla Nacional de la Infància i l’Adolescència (PNIA) recull la reducció del nombre d’expulsions de centre i la substitució per serveis prestats a l’escola o la comunitat en l’acció 16 que es començarà a implementar de cara al curs vinent.  Durant la compareixença les ministres van comentar algunes de les 42 accions contingudes en aquest pla, que compten amb un pressupost d’uns 900.000 euros anuals fins al 2026.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT