PUBLICITAT

Més reclamacions per a l’ús incorrecte del català

La majoria de queixes venen de la publicitat o els rètols dels establiments

Imatge d’arxiu d’una botiga del Pas de la Casa.
Imatge d’arxiu d’una botiga del Pas de la Casa. | Maricel Blanch

Les reclamacions per no utilitzar el català segueixen a l’alça, després que el passat any es tanqués amb 88 actuacions del servei de política lingüística. Unes xifres que suposen un increment respecte a les 34 que es van registrar el 2021, malgrat que sembla que enguany el nombre de reclamacions anirà pel mateix camí. «Hi ha un increment de la sensibilització de la ciutadania envers l’ús del català, ja que no hi ha vulneracions més flagrants que les que hi havia anys anteriors», va explicar Joan Sans, el director de política lingüística. 

De les 88 actuacions que es van recollir l’any 2022, una desena van ser arxivades en considerar que la queixa no tenia raó de ser, mentre que una cinquantena es van resoldre i una vintena encara estaven en curs de resolució en finalitzar l’any. Pel que fa a les d’aquest 2023, un parell ja han estat arxivades, cinc han estat resoltes i sis estan en procés.

Seguint aquesta línia, Sans també es va pronunciar sobre el procediment a seguir quan es detecta una irregularitat d’aquesta mena. «Es fa una visita a l’establiment, es fa l’avís i es deixa un temps prudencial per solucionar el problema», va esmentar-hi, a més de remarcar que «fins ara no s’ha imposat cap sanció perquè la voluntat és conscienciar i ens està funcionant bé». 

Les xarxes socials / La majoria de problemes i queixes continuen  sent per retolació  i la publicitat de l’establiment, ja sigui perquè les cartes dels restaurants no estan en català o perquè no s’atén el client en la llengua oficial del Principat. Precisament, on més han crescut aquestes reclamacions és a les xarxes socials, en ser un recurs que cada vegada les empreses fan servir més, malgrat «el desconeixement dels mecanismes de segmentació, ja que en adreçar-se a un públic d’altres països fan només publicitat en un idioma diferent del català», va explicar Sans. 

Oferta formativa / Joan Sans també va destacar que, un cop passada la pandèmia, el servei ha aconseguit mantenir els prop de 1.200 alumnes adults per any, apostant a més per una nova oferta formativa a través de cursos virtuals flexibles que permeten a les empreses oferir aquesta opció als seus treballadors. «Són cursos més atractius per als empresaris  i més flexibles per als treballadors», va finalitzar Sans.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT