PUBLICITAT

La secta de la desinformació

FERNANDO BLANCO
Soci-consultor. SisèGrau

Creuant una línia més en la carrera de la desinformació, el programa Equipo de investigación de divendres passat a La Sexta ha explotat cadascun dels seus 60 minuts en intentar manipular una altra vegada a l'opinió pública amb la problemàtica de les descàrregues irregulars, tema que arrossega indefectiblement un dels grans temes sociopolítics d'aquests temps: la neutralitat de la xarxa. Criminalitzant cadascun dels actors d'aquest fenomen global, fins i tot als consumidors, el programa en cap moment ni tan sols va suggerir que el veritable problema està en un gran públic que vol consumir música, llibres o pel·lícules, i no comprar discos de plàstic o piles de paper enquadernat, esperant pagar un preu adequat i un bon servei. Aquest fet, que la indústria de la distribució intenta callar, queda més que demostrat en l'èxit a nivell global d'iTunes, Spotify, Netflix, Apple Store i innombrables plataformes locals, que refuten l'absurda teoria del «tot gratis». En lloc d'oferir una visió panoràmica i equilibrada del final d'un paradigma, que provoca un moviment de tots els jugadors d'aquest fenomen que afecta una infinitat d'indústries, LaSexta, que no cal recordar que sent d'extrema esquerra comparteix accionariat amb l'ultradretà La Razón, s'ha limitat a repetir com un mantra les mentides de la indústria de la distribució, arribant al punt delirant de culpar els consumidors de l'atur provocat pel tancament d'empreses que fabriquen aquests productes físics i corporis que el mercat ja no necessita. Per a això s'ha valgut de càmeres ocultes, assetjaments al mig del carrer a «sospitosos de ser pirates» (fins i tot a dins d'una universitat) i documents audiovisuals manipulats de forma grollera, com el que per explicar el naixement de Megaupload ho feien amb un vídeo del moment de la detenció del seu creador, ometent que la legalitat d'aquest arrest encara és part d'una àrdua lluita judicial a Nova Zelanda. En un moment històric on la tecnologia va enderrocar els murs que van construir durant anys que es van enriquir amb el dret a la còpia i la venda del transport físic del contingut i amb una informació ubiqua i veritablement gratuïta que genera consumidors més informats que mai, als lobbys només els queda utilitzar tots els mitjans al seu abast per posar portes al camp i protegir el seu obsolet negoci, aliats amb el poder polític que en tot el món té por a internet. Un altre signe dels temps. 

 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT