PUBLICITAT

Els andorrans hauran de pagar les multes pendents a l'estranger

  • El nous lectors mòbils de matrícules, un d'ells s'instal·larà a la C-14, enviaran les dades al moment
  • Si la policia atura el vehicle, el conductor haurà d'abonar totes les sancions de l'últim any
LAIA F.MAROT
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Imatge d'un vehicle captada per un radar. Foto: EL PERIÒDIC

la posada en marxa està prevista pel setembre. Segons van informar fonts policials, a diferents vies de Catalunya, entre elles la C-14, s'intal·laran uns nous lectors de matrícula que crearan les dades instantàniament i les enviaran a al base de dades del Servei Català de Trànsit. Si el lector detecta alguna matrícula d'un vehicle andorrà – o d'altres països que no pertanyin a la UE– amb multes de radar pendents, avisarà a la patrulla més propera i, en cas que s'aturi el vehicle, el conductor haurà d'abonar in situ totes les sancions pendents amb una any d'antelació. En el cas que no les puguin pagar, el Mossos podran procedir a immobilitzar el vehicle.

El Servei Català de Trànsit fa anys que es planteja com cobrar les multes als conductors de fora d'Espanya que se salten els límits amb l'única prova de la foto captada per els radars fixos; segons les dades del 2011, mai es van arribar a cobrar unes 130.000 sancions –amb quanties d'entre 100 i 600 euros cadascuna–, una xifra que representa el 20% de totes les efectuades.

L'acció s'emmarca en la directiva europea per acabar amb el problema dels estrangers que no paguen; la Generalitat ha decidit engegar un sistema que permet identificar els fitipaldis estrangers i obligar-los a pagar a l'instant. Tal i com ja va anunciar un mitjà català el novembre passat, primer se'n va fer una prova pilot l'AP-7 al seu pas per les comarques de Girona i amb la idea de desplegar el mecanisme al llarg d'aquest any.

EL RADAR / En la prova pilot es va utilitzar aquest nou tipus de lector de matrícula. Aquests aparells, similars pel seu aspecte als radars mòbils, envien en temps real la informació de la matrícula a la central o concentrador, en nomenclatura de Trànsit, d'emmagatzematge de les fotografies que fan els radars fixos dels infractors i, en cas que es produeixi alguna coincidència –que la del vehicle llegit consti entre les quals s'hagin estat caçades per algun radar– s'enviarà instantàniament un missatge a la patrulla mòbil que s'ocupa del dispositiu sobre el terreny. Un vehicle policial, disposat uns quilòmetres més endavant del punt on està el lector de matrícules, serà el que detingui el vehicle; els agents ja tindran les dades del vehicle a la seva PDA i segurament també podran mostrar al conductor la foto que van fer al vehicle amb el radar en la qual apareixerà l'hora, el dia i la via on es va realitzar. Finalment, es procedirà al cobrament de la sanció a l'acte.

Els emplaçaments han estat escollits en vies de sortida de Catalunya i de pas de vehicles estrangers. La raó és que el dispositiu preveu descobrir als infractors quan es disposin a abandonar el país veí.

NORMATIVA DE LA UE / El sistema s'anomena Eucaris i té per objectiu evitar que saltar-se les normes de circulació en un país membre de la Unió Europea sigui, a la pràctica, gratuït. Els països de la Unió negocien des del 2010 un mecanisme d'intercanvi d'informació per garantir el cobrament de les multes per infraccions comeses en un estat membre diferent del de matriculació del vehicle. Els conductors estrangers representen un 5% del trànsit total i acumulen el 15% de les multes. Així doncs, el temps de la impunitat per als conductors europeus en un altre país comunitari s'acaba. Com també se'ls hi acaba al conductors dels anomenats tercers països, els que no pertanyen a la UE.

Els ministres de transport de la UE van acordar obrir als seus veïns els registres dels vehicles. D'aquesta manera, per les infraccions greus, la sanció perseguirà el conductor fins a casa seva, independenment del país en la qual l'hagi realitzat. En aquest sentit, seran les autoritats del seu país les que li acabaran exigint el pagament de la sanció. I pel vehicles que no hi pertanyin, es permet el cobrament de les multes in situ per evitar que aquests conductors no paguin les sancions.

La directiva cobreix les sancions per excés de velocitat, per conduir sota els efectes de l'alcohol, per saltar-se un semàfor, per conduir parlant pel mòbil, per no dur posat el cinturó o per circular pel voral o per anar en moto sense casc. Això sí, la normativa no afectarà les multes d'aparcament.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT