PUBLICITAT

Els transportistes reclamen que s'apliqui l'ecotaxa a Andorra

  • L'ATMCA denúncia que el sector es trobarà en inferioritat de condicions en relació al francès
  • Més de 70 camions amb matrícula andorrana transiten cada dia per les carreteres franceses
JOSEP ROMERO
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Un camió frigorífic s'atura a la francoandorrana al pont de la Mina per fer la declaració d'entrada de mercaderia en territori andorrà. Foto: TONY LARA

l'Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants d'Andorra (ATMCA) demana la reciprocitat davant la implementació a França d'una nova ecotaxa per a tots els vehicles de mercaderies de més de 3,5 tones que circulin per les carreteres del país veí, a partir del proper mes d'octubre. La recaptació d'aquesta ecotaxa servirà per finançar noves infraestructures de transport al servei d'una mobilitat més sostenible. El gerent de l'entitat, Víctor Filloy, va assegurar que els transportistes andorrans es troben «indefensos» davant el pagament d'aquest nou impost tenint en compte que, de moment, no està previst que el govern vulgui garantir el principi d'equitat i que els transportistes francesos abonin una taxa similar per desplaçar-se per la xarxa viaria del Principat.

Aquesta nova situació es podria veure agreujada una mica més si prospera l'anunci fet recentment pel president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, d'establir també un tribut d'aquest tipus a la Comunitat catalana. I és que el 90% de l'activitat econòmica del sector andorrà es genera en els països veïns.

APARELL OBLIGATORI / Els vehicles pesats que circulin a partir de la propera tardor per les carreteres i autopistes franceses hauran de portar obligatòriament un aparell, una mena de Teletac, que tindrà una doble funció, per una banda, farà efectiu el pagament dels peatges i, per altra banda, abonarà l'ecotaxa. El transportista haurà d'assumir el cost de la compra de l'aparell i del seu muntatge. I en el cas de no portar l'ho s'enfrontarà a una multa de 700 euros.

L'ATMCA calcula que uns 71 vehicles de mercaderies amb matrícula andorrana es desplacen cada dia per la xarxa viaria francesa.

NOVA LLEI DEL TRANSPORT / La futura llei del transport de mercaderies i de passatgers hauria d'incloure i regular l' ecotaxa, segons va explicar Filloy. En l'actualitat, s'està treballant en un esborrany de projecte de llei de forma conjunta entre l'entitat gremial i el ministeri d'Economia.

El sector reclama des de ja fa més de 10 anys una legislació específica que permeti entre d'altres actuacions, acabar amb «l'intrusisme que no permet als andorrans transportar mercaderies a d'altres països en igualtat de condicions». Ara sembla que el titular de la cartera d'Economia, Jordi Alcobé, vol posar «fil a l'agulla» i poder arribar, d'aquesta manera, a la regulació del sector davant la difícil situació que viu, i l'enorme intrusisme que pateix.

L'executiu confia en seguir treballant en el projecte de llei per tenir-lo enllestit durant el darrer trimestre d'aquest any i que pugui entrar en vigor l'any que ve, després de passar pel corresponent tràmit parlamentari. A més de regular l'activitat del transport, mitjançant una nova legislació conjuntament amb el departament de Economia del Govern, l'ATMCA també està estudiant nous convenis de col·laboració bilaterals.

Reducció de plantilles / Des de l'any 2009 fins a l'actualitat més d'un centenar de persones han perdut el lloc de treball, principalment a causa de la caiguda de les importacions. El retrocés de l'economia també afecta els operadors del sector i en els darrers anys, les empreses de transport més petites s'han anat fusionant per fer front a la crisi. L'ATMCA té registrades fins ara 32 empreses que representen al voltant del 90% de les existents. El sector del transport de mercaderies dóna feina a prop de 400 persones, amb llocs de treball directes i indirectes.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT