PUBLICITAT

Consells per perdre la por

  • Conduir amb suavitat i evitar els moviments bruscos són aspectes claus H Utilitzar les marxes llargues en pujada i les curtes en baixada
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Foto: TONY LARA

Conduir a l'hivern requereix que el cotxe estigui en molt bona forma ja que amb l'arribada del fred se li exigirà molt més del que és habitual, Hi ha dues situacions típicament hivernals que cada any suposen un mal de cap per als conductors: la conducció sobre neu i la conducció sobre gel. Dos escenaris que, tot i repetir-se cíclicament, sembla que ens agafen sempre desprevinguts.

En primer lloc, un principi que ha de regir tot comportament amb neu o gel: si no es pot, no es pot. Més val aturar el vehicle i refugiar-se de forma temporal que exposar-nos a tenir una sortida de via o un xoc contra qualsevol element de la carretera. I és que en determinades ocasions la pèrdua de control total pot ser-hi. Per això, si no veiem clar que podem continuar, val més desistir, informa circulaseguro.com.

Les coses no han d'anar tan malament. La paraula que millor respon al que serà la forma de conduir en aquests casos és suavitat. Sota aquestes condicions és relativament fàcil que el vehicle perdi adherència, i la brusquedat no farà més que precipitar aquesta pèrdua. Qualsevol gest ha de ser suau. L'ús que dels comandaments del cotxe quan neva ha de ser extremadament delicat i precís. La regla d'or serà transmetre la menor força possible a les rodes quan s'accelera i trepitjar el fre el menys possible. Per això, s'aconsella accelerar de forma suau i sostinguda, emprant la marxa més llarga possible. Si el cotxe pot fer l'inici de la marxa en segona o inclús en tercera, millor, i sempre amb el volant estable. L'ús de l'embragatge ha de ser igualment suau i sostingut a l'hora de connectar la transmissió.

En pendents descendents, el contrari: la marxa més curta possible farà que el motor ens retingui i cal utilitzar el fre de servei, el del pedal, el menys possible. A més, cal circular sempre a una velocitat moderada i augmentant molt la distància de seguretat, seguint les roderes d'altres vehicles excepte si la capa de neu és fina i si s'ha compactat, donant lloc a l'anomenat gel negre o, dit millor, que passa desapercebut al conductor.

De tant en tant convé que aturem el cotxe per netejar la neu acumulada dels passos de roda i així evitar que es compacti i ens impedeixi, per exemple, girar o redreçar la direcció. En les detencions podem aprofitar per eliminar la neu acumulada als vidres.

La visibilitat queda afectada per les nevades, vet aquí per què cal encendre els llums de curt i, depenent de la situació, les llums antiboira. En casos d'acumulació de poca neu, cal tenir en compte que, tal com passa amb les primeres gotes de pluja, els primers flocs poden ser els més lliscants. D'altre banda, pot ser d'utilitat portar al cotxe una bossa amb sorra per a gats, que ens ajudarà si el cotxe queda encallat. A més, convé mantenir la carrosseria neta de la sal que s'empra per impedir la formació de plaques de gel a la calçada.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT