PUBLICITAT

Andorra la Vella

Andorra, entre els països més competitius

El valor de l’euro es troba al nivell de l’economia dels països més avançats, segons l’índex Big Mac

Per Marisa da Costa

Capçalera del monogràfic, presentat ahir a la seu de BPA.
Capçalera del monogràfic, presentat ahir a la seu de BPA. | Tony Lara
Segons l’índex Big Mac, pel qual la prestigiosa publicació britànica The Economist estableix quines són les principals divises en comparació amb el dòlar, Andorra es posiciona entre les economies centrals de la zona euro, les més competitives en l’actualitat (al nivell del Regne Unit o Bèlgica i per davant d’Alemanya, per exemple). Així ho indica Zoom, la primera edició d’aquest 2015 de la nova col·lecció de monogràfics econòmics presentada ahir per la Banca Privada d’Andorra (BPA).
 
L’estudi aplica la teoria de la paritat del poder adquisitiu, segons la qual el tipus de canvi entre les monedes de dos estats iguala la relació entre els seus preus. És a dir, un producte hauria de tenir el mateix cost arreu. La diferència existent entre els dos valors és la que permet establir la infravaloració o sobrevaloració d’una divisa davant del dòlar. Així, l’anàlisi pren com a referència l’hamburguesa estrella del restaurant de menjar ràpid per ser un producte conegut i consumit a nivell internacional i compara el  cost que té als països de l’Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic i a Brasil, Rússia, Índia, Xina i Sudàfrica. 
 
D’entre aquests països, el preu més car és el de Suïssa, on el Big Mac té un preu de 7,54$, mentre que a Rússia val 1,36$. A Andorra surt per 4,34$, el que situa el país en el 14è país més car i, per tant, més competitiu, ja que els països desenvolupats paguen més per un Big Mac. En relació amb la zona euro, aquí el preu de l’hamburguesa és un 1,9% més cara i, per tant, la infravaloració de l’euro, del 4,2% el passat gener, és menys elevada que al conjunt.
 
Tot plegat dilucida que «els preus relatius del país beneficien la competitivitat internacional de la nostra economia», apunta la publicació, que dóna dues explicacions: el fet que la pressió fiscal sigui menor en primer lloc i, segonament, perquè l’increment dels preus és més moderat que al nostre entorn.
 
L’objectiu dels estudis monogràfics estrenats amb la publicació que inclou l’índex Big Mac és oferir un seguiment proper de l’economia d’Andorra, posant èmfasi a les transformacions que pateix el sector, analitzant aspectes concrets i que aprofundeixen en el seu desenvolupament. Aquests anàlisis seran publicats periòdicament per BPA.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT