PUBLICITAT

Andorra la Vella

Els graduats reclamen potenciar l’aprenentatge d’idiomes

Vilarrubla celebra els resultats d’inserció però admet marge de millora

Per Lara Ribas

Vilarrubla i Fonolleda expliquen els resultats de l’informe sobre la inserció laboral, ahir.
Vilarrubla i Fonolleda expliquen els resultats de l’informe sobre la inserció laboral, ahir. | SFGA / J. A. Viladot

Els idiomes, el coneixement del mercat de treball i el lideratge són els aspectes que els recent graduats universitaris van valorar amb menor puntuació en ser preguntats sobre la formació rebuda a la universitat i la seva utilitat per a la feina que desenvolupaven en el darrer estudi sobre la inserció laboral dels titulats d’Ensenyament Superior i d’FP. Pel que fa a aquests darrers, en canvi, van puntuar entre un cinc i un sis sobre deu els coneixements d’informàtica, la comunicació escrita i també el lideratge. «Tot i que l’estudi reflecteix que la inserció laboral és molt alta i que els titulats s’incorporen molt ràpidament al mercat de treball, no ens hem de quedar només amb la part positiva i hem de fixar-nos en on podem seguir creixent i fent canvis per aconseguir millorar», va reflexionar sobre l’adequació dels estudis a l’actual mercat laboral la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, ahir en roda de premsa. 

Més d’un 70% dels titulats universitaris acaba la carrera amb feina o en troba en el decurs dels tres mesos següents

De fet, la directora de l’AQUA, Marta Fonolleda, va exposar que a banda d’aquests indicadors sobre la valoració de la formació i la seva utilitat per a la feina, el grau de satisfacció amb la titulació i amb la feina també van ser molt positius. Més del 90% dels titulats universitaris del 2017-2018 repetirien la carrera i en el cas de l’FP, pràcticament el 80%. Quant a la feina, els graduats universitaris van valorar quasi amb un 9 el seu grau de satisfacció, tot i que Fonolleda va fer notar que havien puntuat més baixa la possibilitat d’ampliar la formació dins de l’empresa. Els provinents de l’FP, en canvi, van donar una puntuació inferior en tots els aspectes tot destacant negativament els ítems de la utilitat dels coneixements de la seva titulació i el nivell de retribució, que van puntuar amb un sis i escaig.

Sortida laboral

Tal com va especificar la ministra d’Educació per posar en context l’estudi, va seleccionar-se una mostra dels alumnes que han estudiat al Principat, tant a la Universitat d’Andorra com a la Universitat Oberta La Salle, així com al Centre de Formació Professional d’Aixovall i als cursos d’FP del sistema francès, i se’ls va preguntar per la seva situació laboral, sense demanar si tenia relació amb els seus estudis ni requerir-ne els motius. «Les dades que presentem són agregades, ja que estem parlant de promocions molt petites i és molt difícil diferenciar-les per titulacions perquè les casuístiques personals poden influir-hi molt», va aclarir Fonolleda. 

Tenint en compte totes aquestes especificitats, l’informe concloïa que la majoria de titulats universitaris del 2017-2018 estaven ocupats i era pràcticament anecdòtic els que es trobaven aturats. En el cas de l’FP, en canvi, gairebé un 44% tenien feina mentre que prop d’un 53% estaven inactius, tot i que el percentatge dels primers augmentava amb els titulats en anys anteriors. 

Fonolleda va voler destacar la velocitat d’inserció en el mercat de treball, ja que més d’un 70% acabava la carrera amb feina o l’aconseguia en el decurs dels tres mesos següents mentre que en el cas dels graduats d’FP passava amb prop del 90%. A més, tres quartes parts dels universitaris i la majoria dels graduats d’FP van trobar feina a Andorra. Tot i tractar-se de la tercera onada de l’estudi i no presentar massa diferències respecte a les anteriors, Vilarrubla va voler ser prudent i alertar que encara és «massa aviat per treure conclusions» i determinar una tendència clara sobre la inserció laboral dels titulats d’ensenyament postobligatori.

PUBLICITAT
PUBLICITAT