PUBLICITAT

Un estudi considera viable mediambientalment perllongar el tren fins a la Seu

  • L’informe conclou que les valls presenten una capacitat d’acollida més favorable per a la implantació del ferrocarril
  • Gilabert va parlar amb el cap del Govern d’Andorra, Jaume Bartumeu, qui va acollir molt positivament el projecte de prolongació
tren
El president de la Diputació de Lleida, Jaume Gilabert, ha presentat l'estudi acompanyat del director de l’empresa GAT i Enginyer de Camins, Canals i Ports, Lluís Homdedeu, i de la cap de Medi Ambient de l’empresa GAT, Berta Arcarons.. Foto: DIPUTACIÓ DE LLEIDA
Un estudi de la Diputació de Lleida ha posat de relleu la viabilitat mediambiental del projecte per perllongar la línia de tren de la Pobla de Segur a la Seu d'Urgell. Aquest estudi es va encarregar a petició dels alcaldes del Pallars, que van manifestar al president de la Diputació de Lleida el seu interès per perllongar l’actual línia de tren de la Pobla fins a la Seu d’Urgell. Davant d’aquesta petició, la corporació va encarregar l’estudi per conèixer la viabilitat mediambiental i rebre una proposta de corredor.
El president de la Diputació de Lleida, Jaume Gilabert, ha presentat el resultat de l’estudi del corredor ambiental per la implantació del ferrocarril de la Pobla fins a la Seu d’Urgell que la corporació va encarregar a Gabinete de Apoyo Técnico SL (GAT). L’estudi conclou que les valls presenten una capacitat d’acollida més favorable per a la implantació del ferrocarril, sempre i quan no s’alterin ni fragmentin els boscos de ribera associats als espais fluvials ni s’ocupin les zones inundables. L’estudi indica que els espais protegits són zones extenses i compactes que se’ls hi ha assignat un grau de protecció elevat, però que engloben de forma general serres i muntanyes amb les seves valls corresponents.

Per aquest motiu, a fi d’assegurar la continuïtat a la línia de ferrocarril s’han de considerar les valls com les zones més òptimes per a l’emplaçament de les alternatives de traçat del ferrocarril i la possibilitat de connectar punts del traçat amb un impacte pràcticament nul mitjançant túnels i ponts. El document proposa la construcció de tres túnels, un dels quals tindria una longitud d’entre 10 i 15 quilòmetres, per reduir al màxim l’impacte ambiental i alhora superar els desnivells del terreny.

Gilabert ha explicat que abans d’encarregar aquest estudi, la corporació va parlar amb el responsable de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Joan Torres, que va donar suport a la iniciativa. Ara, amb el canvi de Govern i l’estudi finalitzat, el president de la Diputació de Lleida ha afirmat que té previst reunir-se amb el nou conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Lluís Recoder, per presentar-li el document i estudiar la possibilitat que la Generalitat doni continuïtat a altres estudis necessaris en cas que es volgués tirar endavant aquest projecte. Gilabert ha afegit que també va parlar amb el cap del Govern d’Andorra, Jaume Bartumeu, qui va acollir molt positivament el projecte de prolongació de la línia.

Així mateix, el president de la Diputació ha afegit que per la gent del Pirineu seria molt interessant que poguessin tenir un mitjà de transport alternatiu a l’únic que tenen fins ara, que és la carretera, com un factor més d’equilibri territorial que contribuiria a fixar la població al territori i a generar noves oportunitats. Gilabert també ha recordat que hi ha en marxa la candidatura olímpica Barcelona-Pirineus pels Jocs d’Hivern 2022 i que segurament seria una altra motivació per creure en aquest projecte del ferrocarril com una obra de país.

L’estudi preveu un pressupost estimat de 265.000.000 euros amb un traçat amb una  longitud de la Pobla a la Seu d’Urgell de 55 quilòmetres. Més del 50% del pressupost calculat està destinat a túnels.

L’estudi també indica que, després de fer diferents consultes a tècnics de l’Oficina Territorial d’Avaluació Ambiental i de la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental del Ministeri de Medi Ambient, es considera molt probable que s’accepti la tramitació d’aquest projecte per fer l’Estudi d’Impacte Ambiental que exigeix la normativa per aquest tipus de projecte.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT