PUBLICITAT

La neu no és tan salada

  • Malgrat els rècords d'aquest any pel que fa a gruixos de neu, s'ha aconseguit reduir la utilització de sal per sota de les 6.000 tones
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Una dona camina per una calçada plena de neu. Foto: TONY LARA

Tot i els importants registres de neu d'aquesta temporada hivernal, el COEX ha gastat un 11% menys de sal que la temporada 2009-2010 quan, amb 6.100 tones, es va assolir el rècord de consum d'aquest fundent. El cap d'Àrea del COEX, Jordi Garcia, va explicar que no s'esperaven que el consum fos inferior a les 6.000 tones, i que la reducció ha estat possible gràcies a l'augment de la utilització de la salmorra, que combina sal amb aigua, i que permet estalviar sal seca.

Aquest sistema es va començar a implantar la temporada 2009-2010, ja que és més efectiu que la sal seca perquè s'enganxa més i es manté més estona a la carretera, però no ha estat fins aquest any que la seva utilització s'ha anat generalitzant, un cop la majoria de màquines ja n'incorporen el dispositiu. Pel que fa al sistema de sal líquida que ja s'utilitza en algunes zones d'Espanya, Garcia va explicar que la prova pilot s'ha posposat fins la temporada vinent, i va mostrar-se optimista pels bons resultats que està donant en indrets com Burgos.

Garcia va exposar a l'ANA que a causa de l'elevat nombre de nevades d'aquest hivern i la seva intensitat, el COEX va haver de redistribuir el personal de treta de neu, i molts dels conductors van gairebé doblar els torns per poder mantenir «un nivell de servei acceptable». De fet, i segons els registres que té el COEX al Refugi d'Envalira, aquesta temporada s'han acumulat fins a nou metres de neu, gairebé el doble que la mitjana dels últims anys. El cap del COEX reconeix que potser en alguns moments no es van poder mantenir del tot netes les carreteres, però en tot cas sempre es van garantir els accessos a tot arreu, malgrat que en el cas de les carreteres secundàries es trigués una mica més del compte.

En total, aquesta temporada han treballat fins a 75 efectius, entre els 25 conductors, els cinc mecànics i els 35 efectius de carreteres que van fer tasques de suport, i fins i tot alguns dels conductors de manteniment de carreteres van haver de portar màquines llevaneu. De fet, a Canillo, hi van haver fins a 30 dies seguits de nevades.

Les importants precipitacions d'aquest hivern, però, no faran incrementar l'equip de treta de neu del COEX, ja que les temporades atípiques com aquesta es produeixen un cop cada 30 o 40 anys, i «no justifiquen un augment de la plantilla», que està dimensionada per a un nivell «normal» de nevades.

Com a dades rellevants, Garcia destaca que aquest any van haver de turbinar les vores de la carretera pràcticament fins a Meritxell, quan normalment només són necessàries les turbines al Port d'Envalira i a Arcalís. També s'ha quasi doblat el nombre de quilòmetres que ha fet cada màquina llevaneu, ja que si la mitjana d'una màquina de la Vall d'Orient són entre 6.000 i 7.000 quilòmetres, aquesta temporada n'han fet entre 11.000 i 12.000.

156 dispars

Finalment, pel que fa a les allaus, aquesta temporada s'ha disparat un total de 45 vegades el sistema Gazex, –que consisteix en uns tubs instal·lats de manera permanent a la muntanya– a l'allau de la Guardiola de Soldeu, on també s'ha fet servir una vegada el sistema Catex, que consisteix en una mena de telefèric que diposita les càrregues en llocs estratègics, i dues vegades s'han fet purgues mitjançant l'helicòpter.

Pel que fa a l'allau dels Basers del Corb d'Arcalís, s'han fet un total de 24 tirs, en aquest cas mitjançant el sistema anomenat canó avalancheur, que dispara fletxes amb explosius des de l'altre vessant de la muntanya. Finalment, a l'allau de les Fonts d'Arinsal s'ha utilitzat el sistema Gazex un total de 84 vegades.

Les xifres totals posen de manifest que els tirs per fer baixar controladament les diferents allaus, un total de 156, s'han gairebé triplicat en relació a la temporada 2011-2012.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT