PUBLICITAT

Hacienda vol frenar l'exportació de cigarretes a Andorra i Gibraltar

  • La mesura s'emmarca en la intenció de ratificar el Protocol de Seul contra el comerç il·lícit del tabac
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Recollida d'un cultiu de tabac a la parròquia d'Andorra la Vella, aquest estiu passat Foto: TONY LARA

El secretari d'Estat de Hacienda, Miguel Ferre, va assegurar ahir que Espanya adherirà al protocol per l'eliminació del comerç il·lícit de productes del tabac firmat a Seul el 2012, i adoptarà mesures que podrien limitar i fins i tot, prohibir la venda i distribució de tabac a països tercers sempre que la demanda interna d'aquests països no ho justifiqui. A la cloenda de les Jornades de cooperació en la lluita contra el contraban de tabac organitzades pel Instituto de Estudios Fiscales, Ferre va explicar que el Govern espanyol busca controlar les vendes de tabac a països amb baixa fiscalitat com Andorra o Gibraltar, «per evitar que després el comercialitzin il·legalment», segons van recollir les agències EFE i Europa Press. Ferre va insistir en el cas de Gibraltar que compra a Espanya prop de 100 milions de paquets de cigarretes a l'any, un nivell que no es correspon a la demanda potencial de la seva població, ja que suposaria que cada habitant del penyal fumaria entre 10 i 11 paquets diaris, inclosos els nens.

Per evitar les importacions massives, tant per part de Gibraltar com d'Andorra, que «poden tenir per finalitat el contraban, el Govern estudia obligar les empreses que participen en la cadena de venda al major de tabac a presentar un principi de diligència deguda o declaració de responsabilitat que justifiqui les ventes en funció de la demanda del comprador» va afegir el secretari d'Estat. La no presentació de la declaració comportaria sancions per a les empreses que podrien incloure la limitació i fins i tot la prohibició de vendre. «Les sancions podrien anar des de la prohibició total perquè una marca determinada no es distribuís a Espanya, fins a fases intermèdies com la limitació per zones» va afegir Ferre. El Govern espanyol també estudia com incorporar aquest tipus de mesures a la legislació nacional per protegir els ingressos fiscals del país i donar seguretat al comerç dels productes del tabac. Ferre va insistir en que «el més important és traslladar la idea de que el consum real hauria de ser el referent que marqués part de la capacitat dels operadors per subministrar aquests productes».

El protocol de Seul / Ferre també va anunciar que el Govern espanyol ratificarà el Protocol per l'eliminació del comerç il·lícit de tabac, firmat a Seul el desembre de l'any passat. «Espanya té molt a prop zones de baixa fiscalitat com Andorra o Gibraltar que és on es nota aquest flux de tabac que després trobem als carrers d'Espanya», va explicar el secretari d'Estat. Davant la situació actual sense base legal per impedir la distribució o la venta d'aquests productes, la normativa espanyola incorporarà part del Protocol de Seul de manera que es podrà arribar a la prohibició de vendre. A més, en el protocol també s'estableix la necessitat de demanar llicències no només per a la fabricació sinó també per a les altres activitats de distribució, venda al major, venda al detall o emmagatzematge. Ferre va argumentar que «el protocol és una garantia per als operadors de bona fe i incideix en la lluita contra la comercialització il·lícita actuant sobre la cadena de subministrament».

Marques blanques / Altra preocupació de l'Agència Tributària espanyola són les marques blanques o barates que capitalitzen el gruix del contraban. «Aquest tipus de productes podrien ser objecte de les obligacions del protocol» va afegir Ferre. Segons un estudi de la consultora KPMG, la incidència del tabac de contraban a Espanya ha passat del 7,2% el 2011 al 7,5% el 2012 i a Europa, del 10,4% a l'11,1%. La directora de Duanes, Maria Pilar Jurado, també va incidir en que el 60% de les diligències per infracció administrativa –menys de 15.000 euros, sinó és delicte– són per tabac que surt il·legalment de Gibraltar.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT