PUBLICITAT

El projecte que va captivar l’UCI

IVÁN MOURE
ANDORRA LA VELLA

esports
Totes les autoritats implicades en el projecte dels Mundials del 2015, ahir a l’edifici de Govern en la presentació del projecte que va convèncer la UCI per concedir la gran cita a Andorra.. Foto: TONY LARA

La Unió Ciclista Internacional (UCI) va publicar al juny el calendari de les Copes del Món de BTT del 2014 i Andorra, que havia presentat candidatura, va quedar exclosa. Llavors encara quedava un més perquè es celebrés l’exitosa cita mundialista d’aquest any i la darrera referència andorrana per al màxim ens provenia del 2009. Possiblement això va influir per deixar Vallnord fora de la llista per a l’any vinent però encara quedava una carta sobre la taula: els Mundials del 2015. Que, per cert, ja tenen data. Del 8 al 13 de setembre.

L’UCI havia de prendre aquesta decisió a finals de setembre a Florència i llavors sí que podia basar-se en l’exemple de la Copa del Món 2013 per valorar més la candidatura massanenca. L’èxit rotund tant a nivell organitzatiu, com competitiu i de públic va deixar clar que els Mundials del 2015 no anirien a Mèxic, sinó a Andorra. 

¿Què va captivar l’UCI per introduir el Principat en un selecte grup que en els darrers anys ha correspost a potències de la BTT de tot el planeta com Itàlia (2008), Austràlia (2009), Canadà (2010), Suïssa (2011), Àustria (2012), Sud-àfrica (2013) o Noruega (2014)?

El projecte de la candidatura andorrana que es va presentar a Florència  i que ahir es va mostrar als mitjans de comunicació del principat va acabar d’enamorar a l’UCI. 

«Portem anys d’esforç i treball conjunt, tant nosaltres com els anteriors polítics. No arribem aquí per atzar», assegura el cònsol de la Massana, David Baró. És fruit d’un cúmul de circumstàncies en les que Andorra, amb les seves coses bones i dolentes, és fiable per acollir un aconteixement d’aquesta magnitud. 

Altres esports 

No és la primera vegada que arriba al nostre país una oportunitat com aquesta de ser l’epicentre del món. Ha demostrat capacitat i mà per organitzar Europeus (2005 i de nou l’any vinent) i Mundials (Canillo 2010) d’esquí de muntanya; diverses proves FIS d’esquí alpí i fins i tot proves de Copa d’Europa i del Món (Soldeu 2012); o la futura Copa del Món d’snow boardercross al 2014 un any després de la d’Europa. 

Infraestructures

Aquest és un bon argument, com també ho és per les infraestructures i els serveis que oferim. La qualitat de les instal·lacions al Vallnord Bike Park La Massana i a la vila és inqüestionable amb el rentat de cara que li ha otograt una excel·lent reputació i l’ha situat com una de les referències de la BTT a Europa. 35.000 persones i dues persones de la cúpula de l’UCI ho van poder veure amb els seus propis ulls fa un parell de mesos.

Un nou circuit de descens (DHI) dissenyat per Cédric Gracia i amb final al poble de la Massana és l’obra mestra que hi ha ara a les muntanyes de les Valls del Nord. Té 2,5 quilòmetres de distància amb un desnivell de 700 metres; transcorre per un tram que fins fa poc era verge i compta amb salts, plataformes, rampes i sobretot, dos ponts de fusta –s’està construint un tercer– que el fan tan únic com vibrant. Albert Balcells, director tècnic de la Copa del Món 2013 que repetirà càrrec als Mundials, va tenir comentaris «tan excepcionals» que practicament no es tocarà res. «S’ha encertat en tot», va deixar clar.

També s’han dissenyat amb tota la cura del món els de cross country (XCO), que a més en ser una modalitat olímpica tindrà una atenció especial per als corredors, en ser classificatori per als Jocs de Rio de Janeiro 2016.

servirà també per l’eliminator (XCE) i per a la modalitat nova de relleus per equips, que es faran al mateix circuit a Pal.

Per als Mundials tan sols falta aclarir on es farà el trial, però això ho va aclarir David Baró ahir: «Serà una prova urbana, al centre del poble de la Massana», va indicar. «Arinsal tenia molts números però anar allà significava tenir una tercera seu, i la despesa per als pàdocs i demés elements necessaris s’ha d’evitar perquè és molt alta».

Turisme i esport

Comerç i turisme són les grans fonts de riquesa del Principat i el Govern ha donat amb una fórmula que s’està aplicant ara més que mai i que està sortint rendible al 200%: el turisme esportiu. 

Aquest ganxo va superar tota previsió en la Copa del Món, amb 35.000 espectadors en quatre dies, 200 mitjans acreditats, més de 500 participants, retransmissió en directe via web-TV a càrrec d’un colós com Red Bull Media House. ..

Uns Mundials, però, és una altra pel·lícula. Darrere de cada equip no hi ha una entitat privada, sinó tot un país, l’atenció serà màxima en ser l’XCO tindrà places olímpiques en joc i la participació es multiplicarà per dos: un miler de bikers de més de 50 països de tot el planeta. 250 persones només per a l’organització però també una cosa més: unitat. «Aquest no és un projecte d’un Comú, sinó de tot el país», va suggerir Baró. Turisme, segons Camp, serà el primer en complir aquesta premissa: «No sabem quina serà la nostra aportació econòmica però tenim clar que apostarem per la BTT i pels Mundials de Vallnord. Les estacions tenen ingressos a l’hivern però a l’estiu costa més. Creiem que cites com aquesta són el camí a seguir i per això farem una inversió més forta».

Comerç i turisme, públics i privats, han d’anar de la mà per treure la rendibilitat que ofereix l’esport i una cita com aquesta que preveu superar el mig centenar de visitants. A Florència, on la UCI va concedir els Mundials a Andorra, s’estava disputant per aquelles dates –finals de setembre– els Mundials de ruta i tota la ciutat estava tematitzada en això. Qualsevol negoci es vinculava a la gran cita. Merxandatge, pòsters, bicicletes... «A qualsevol lloc que anessis es respirava BTT. Això és el que hem d’aconseguir aquí», va suggerir Baró. Tant a la Massana, com a Sant Julià i al Pas de la Casa. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



L’excel·lent organització en la Copa del Món 2013 va declinar la balança cap el sí d’Andorra a acollir els Mundials del 2015

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT