PUBLICITAT

5 anys de l'accident de les Dos Valires

  • La Batllia encara no ha aclarit els culpables de la tragèdia i ningú ha assumit responsabilitats
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

Periodic
L'estat en què va quedar la plataforma del túnel després de l'esfondrament. Foto: ONA MORANTE

Avui, 7 de novembre, farà cinc anys de l'accident del túnel de les Dos Valires, en què l'esfondrament d'un dels viaductes a la boca oest va provocar la mort de cinc treballadors i en va ferir sis més. L'accident es va produir un dissabte al matí i de seguida va activar totes les alertes per la seva magnitud. La primera prioritat va ser rescatar els obrers ferits i posteriorment els cossos sense vida de quatre treballadors i un cinquè que després d'hores d'intenses tasques va ser rescatat en vida però no va poder superar la gravetat de les ferides i va morir a l'Hospital.

Les tasques de recuperació dels cadàvers es van allargar durant diversos dies ja que es va haver d'esperar l'arribada d'una grua especial de grans dimensions que va començar a treballar dilluns al matí. La gran quantitat de ferralla i formigó va fer que les feines de desenrunament s'allarguessin diversos dies. A més, les nevades que es van registrar aquells dies encara van fer més dificultoses les tasques.

Una societat commocionada / L'accident va commocionar la societat andorrana, i sobretot la comunitat portuguesa, a la qual pertanyien els cinc obrers morts. El Govern va decretar un dia de dol nacional i va rebre el suport dels coprínceps i l'oferiment d'ajuda dels governs veïns. Tots els cossos especials van treballar sense parar durant diversos dies per intentar recuperar una certa normalitat.

Un cop passats els primers dies de commoció, es van engegar els procediments per aclarir les causes del sinistre, i demanar els informes pertinents a les empreses constructores. Un procés que va paralitzar les obres mentre les diverses parts s'acusaven mútuament de les responsabilitats i la Batllia s'ocupava d'investigar-ho.

Finalment, el túnel es va inaugurar el 31 de juliol del 2012, set anys després de l'inici de les obres i amb un cost de 159 milions d'euros. Durant l'acte també es va inaugurar el pont de Lisboa, que és el que serveix per compensar el desnivell entre les boques dels túnels de Sant Antoni i de les Dos Valires, i es va homenatjar les set víctimes que hi van perdre la vida durant la construcció de l'obra, cinc d'elles en l'accident del 2009.

Durant tots aquests anys, els procediments judicials han continuat per establir les responsabilitats de l'accident. En aquest sentit, l'informe pericial encarregat per la batlle d'una banda contemplaria que la major part de la culpa de l'accident recauria en els dirigents i tècnics de l'empresa encarregada de l'estructura que es va esfondrar perquè tant el càlcul com el muntatge haurien estat deficients. En aquest sentit, en l'aute de processament, la Batllia deixava entreveure fins i tot que l'empresa hauria volgut estalviar-se costos. Mentrestant, els dos directors facultatius, segons l'informe pericial judicial, no haurien dut el control efectiu necessari, una exigència de control que s'estén al cap d'obra, l'adjunt i el responsable d'estructures de la UTE.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT