PUBLICITAT

Els comuns creen una comissió per impulsar Pedaland a nivell nacional

  • L'objectiu seria ampliar les estacions a 50, 10 de grans i 40 de petites, i les bicicletes a 250
  • Andorra la Vella, Escaldes i Sant Julià serien les menys perjudicades per la neu a l'hivern
IMAR MARTÍNEZ
ORDINO

Periodic
Usuaris de servei de lloguer de bicicletes a l'estació de l'avinguda Meritxell Foto: ÀLEX LARA

Des de Pedaland segueixen convençuts i decidits en ampliar el projecte del lloguer de bicicletes elèctriques perquè cobreixi tot el territori urbà del Principat. Durant la reunió de cònsols que es va celebrar a Ordino, un dels responsables de Pedaland, Miquel Àngel Armengol, va presentar el projecte i la voluntat d'aconseguir fer arribar el servei a totes les parròquies.

Per aconseguir-ho era necessari l'acord entre els cònsols i, en aquest sentit, la reunió va ser fructífera i fins i tot es va decidir crear una comissió amb representats de les set parròquies per estudiar el projecte i decidir fins a quin punt s'hi ha d'implicar cadascun dels comuns. El cònsol major d'Ordino, Ventura Espot, va assegurar que «a tots els cònsols els hi ha agradat molt el projecte i treballarem conjuntament». Això sí, encara no es pot parlar de terminis. De fet, Espot va afirmar que els hi agradaria tenir una concessió nacional però reconeix que seria «en un futur no gaire immediat».

Quatre mesos de prova pilot / La iniciativa va començar fa ja quatre mesos, amb les quatre estacions repartides entre Escaldes-Engordany i Andorra la Vella. La flota actual continua sent de 16 bicicletes elèctriques. Espot i el cònsol major de la Massana, David Baró, van explicar que Armengol els hi va exposar el balanç dels primers quatre mesos de prova pilot. Segons els promotors, han registrat gairebé 1900 trajectes i, segons els seus càlculs, la distància recorreguda és d'uns 300.000 quilòmetres. Espot i Baró van destacar el volum de CO2 «estalviat» gràcies als usuaris de Pedeland. De fet, un dels motius pels quals es va decidir recolzar la iniciativa, és precisament la voluntat de reduir la contaminació emesa pels mitjans de transport convencionals. Els cònsols van explicar que el balanç d'aquest quatre mesos ha fet que la possibilitat d'impulsar una concessió nacional estigui més a prop.

El treball de la comissió / El problema principal que van considerar els cònsols va ser el de la neu. Espot va recordar que durant els mesos de desembre, gener i febrer la neu cobreix gran part del territori de les parròquies altes i, per tant, durant la temporada d'hivern no seria possible l'ús dels vehicles elèctrics. En canvi, Encamp i la via Sant Julià, Andorra la Vella, Escaldes-Engordany podria seguir funcionant amb “relativa normalitat”. Per tant, un des objectius de la comissió ha de ser el d'acordar la implicació de cada comú i una possible inversió per engegar el projecte i adaptar-se «a les l'especificitat de cada parròquia».

Un altre dels punts a debatre, segons va exposar Espot, és la possibilitat de fer que a les mateixes estacions de les bicicletes, pugui carregar també les bateries els cotxes i les motos elèctrics. D'aquesta forma, tot i que ara per ara els vehicles elèctrics representen un percentatge molt baix al Principat, podria servir com a impuls per potenciar-los. Espot també va considerar que caldria arribar a una conclusió per la forma de pagament que encara no està del tot definida.

Ara, cal esperar que se'n detallin les condicions per poder tirar endavant el concurs a nivell nacional. Ni Espot ni Baró, però, van poder concretar dates. De fet, el cònsol major d'Ordino va assegurar que és un projecte «a no curt termini».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT