PUBLICITAT

LA MASSANA

Lliçons de generació en generació

L’Empresa Familiar Andorrana ha organitzat una nova jornada sobre lideratge i emprenedoria amb tres ponents convidats amb una dilatada experiència en negocis familiars i en capacitat d’innovació empresarial

Per E. J. M.

Carmen Lence i Borja Raventós, en el 17è Cicle de l’EFA, ahir.
Carmen Lence i Borja Raventós, en el 17è Cicle de l’EFA, ahir. | ANA/M.C.
«Andorra és molt petita, i el teixit empresarial és, sobretot, de petites i mitjanes empreses», va recordar ahir el secretari tècnic de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA), Joan Tomàs. Com que la majoria de negocis són familiars i passen de generació en generació, des de fa disset anys, l’EFA organitza unes jornades adreçades als seus socis o empresaris interessats. Enguany ha convidat tres ponents per parlar de lideratge i emprenedoria, un tema que ja va abordar en el cicle anterior.

«Els ponents han fet diverses aportacions d’interès en qüestions d’intel·ligència emocional, quant a les relacions familiars, lligada amb la maduresa personal i l’autoconeixement. Això té interès per a les empreses perquè, en definitiva, l’activitat empresarial i el patrimoni que gestionen requereix de templança, de maduresa i d’actitud reflexiva», va argumentar Tomàs. Els dos primers ponents de la jornada, celebrada ahir al matí, van ser Borja Raventós, accionista i membre del consell d’administració del Grup Codorniu, i Carmen Lence, membre de la junta directiva del Grupo Leche Río. Els conferenciants també van exposar «com educar i motivar en general i les generacions que han de venir», ja que no sempre els hereus d’un negoci el volen continuar, sinó que se’n volen desvincular, mantenir-se com a accionistes o, simplement, emprendre un altre negoci. «Els empresaris que pertanyen a empreses familiars de llargues generacions ens han aportat una pàtina d’experiència», va comentar el secretari de l’EFA.

El tercer ponent, Joan Riera, fundador i director general d’Esade Creapolis, va explicar «com incorporar la innovació en el dia a dia de les empreses, creant estructures virtuals planes en què cadascú pot dir allò que pensa que podria millorar. Es tracta de democratitzar el funcionament intern de les empreses, des del punt de vista de la innovació», va afegir Tomàs.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT