PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

És el meu cotxe un dels 1.617 afectats pel cas dieselgate a Andorra?

33 models de vehicles es veuen afectats per l’excés d’emissions contaminants

Per EL PERIÒDIC

Un dels motors afectats és el d’aquest Skoda Octavia del 2013.
Un dels motors afectats és el d’aquest Skoda Octavia del 2013. | El Periòdic
El ministre Cinca va informar dimecres que a Andorra hi ha un mínim de 1.617 vehicles afectats per per l’escàndol anomenat “dieselgate”.

Mentre les autoritats americanes han estat qui van denunciar les possibles manipulacions de certs vehicles del grup Volkswagen per poder passar els tests anticontaminació, a Europa continuen les investigacions per veure si els cotxes del continent es veuen també afectats. La EPA, l’agència de protecció del medi ambient nord-americana, té unes normes més estrictes que no pas les europees  sobre emissions de partícules en suspensió i emissions d’òxid de nitrogen.  És per això que encara no es coneix quin abast real té a casa nostra aquest episodi, en el qual es veu afectat sobretot el medi ambient, però també els concessionaris que, sense saber-ho, van vendre aquests vehicles.

Ara mateix els concessionaris i tallers oficials esperen instruccions de com han de procedir mentre la matriu de l’empresa i les autoritats busquen saber com queda el cas a Europa. Però des de Govern ja han informat que com a mínim hi ha 1.617 vehicles amb les motoritzacions que els Estats Units van denunciar com a manipulades, a l’espera de seguir recollint informació d’altres vehicles que hagin pogut entrar al país sense passar per cases oficials de venda de vehicles.

No cal preocupar-se per la seguretat/ Els cotxes afectats no tenen cap problema mecànic, ni cap altre que pugui comprometre la seguretat dels seus ocupants, amb la qual cosa poden circular sense cap mena de problema malgrat, possiblement, estiguin incomplint una norma mediambiental que encara no s’ha concretat.

En què consisteix el “Dieselgate”/ Les autoritats americanes que controlen els temes relacionats entre empreses i medi ambient (EPA), va descobrir fa unes setmanes que hi havia una sèrie de vehicles de les marques del grup Volkswagen, equipats amb vehicles diesel, duien un software a la centraleta que detecta si el vehicle està sent sotmès a un cicle de proves sobre les emissions del cotxe. Aquest dispositiu, que duu el nom de «defeat Device» modifica els paràmetres de combustió perquè surtin de la manera desitjada.

Les normatives europees/ Quan l’escàndol va passar, la normativa europea, de nom Euro5 era més laxa que l’americana pel que fa a les emissions de partícules contaminants i òxid de nitrogen. Actualment, i des de fa poc més d’un mes, tot cotxe que es ven a Europa ha de complir la normativa Euro6, que busca reduir les emissions de gasos contaminants. Respecte de la normativa Euro5, en els motors diesel es passa de poder emetre un màxim de 80 mg/km dels 180 mg/km anteriors d’òxid de nitrogen, és a dir, gairebé un 56% menys que amb l’antiga normativa. Des del setembre, els vehicles que es venen estan sotmesos a aquestes altres proves i, per tant, no són els afectats denunciats per les autoritats americanes.

Quins són els vehicles afectats?
Els vehicles afectats són de les marques Seat, Skoda, Volkswagen i Audi, tots  amb motors diesel del tipus common-rail de motors 1.6 TDI i 2.0 TDI amb codi de família EA189, com hem dit, els anteriors a l’entrada en vigor de la normativa Euro6. Així doncs, són els motors 1.6 TDI de potencies d’entre 75 CV i 105 CV, i els 2.0 TDI de potencies d’entre 84 CV i 180 CV tots fabricats entre el 2009 i el setembre del 2015. Els models que duen aquests motors són els següents:

SEAT: Alhambra, Exeo, Ibiza, León, Toledo, Altea y Altea XL.
Volkswagen: Golf, Golf Cabrio, Polo, Touran, Passat, Caddy, Scirocco, Passat CC/CC, Scirocco, Eos, Tiguan, Jetta, Multivan/Transporter/Caravelle/California, Sharan, Amarok, Beetle.
Skoda: Fabia, Octavia, Superb, Rapid, Rapid Spaceback, Yeti, Scout, Roomster.
Audi: A1, A3, A4, A5, A6, Q3, Q5, TT.


PUBLICITAT
PUBLICITAT