Escaldes-Engordany
Els pressupostos del 2016 no prioritzen el vial de Sant Julià
Les inversions se centren a mig termini en l’estació d’autobusos o la creació d’un espai multifuncional
Els treballs de construcció de les fases 1 i 2, per completar la desviació de Sant Julià de Lòria, s’iniciaran, com a molt aviat, a finals de l’any que ve tot i que els pressupostos de l’Estat del 2016 no preveuen la infraestructura com a una prioritat en favor d’altres com l’Estació Nacional d’Autobusos o la creació d’un recinte multifuncional. Malgrat que els comptes públics fixen en 37.850 euros el cost total de les obres, en el conjunt d’inversions que corresponen al Departament d’Ordenament Territorial figuren en aquest capítol 41.993 euros, 32.000 euros dels quals són nous projectes.
Si es té en compte el pressupost publicat a data del 3 de desembre pel Butlletí del Consell General, un exercici més el Govern estableix una partida en la que figura tot el projecte que inclou les obres de les fases 3 i 4, que van ser inaugurades al desembre del 2012. Infraestructura que connecta la rotonda d’Aixirivall amb una altra de la parròquia davant la plaça Laurèdia.
Per a les fases ja en servei es va optar per la contractació i finançament de les obres en un termini màxim de vint anys amb el pagament de quotes plurianuals. La previsió és que al 2022 estigui pagat la totalitat del seu cost, 42.814 milers d’euros.
FINANÇAMENT / Tot fa pensar que, pels treballs que falten per completar el vial, el Govern triarà el mateix règim de concessió i pagament que a les fases anteriors. Un cop aprovats els pressupostos, el febrer de l’any vinent, l’obra s’estima sobre paper que estigui acabada en un termini màxim de 36 mesos a comptar des de la signatura del contracte. En concret, sis mesos de redacció del projecte per part de l’adjudicatari més trenta mesos d’execució dels treballs.
PRIORITATS / El ministeri que dirigeix Jordi Torres dedicarà el 2016 un 86,81% més dels comptes a inversions. A banda, dels 600.000 euros que es destinaran a la construcció de l’Estació Nacional d’Autobusos en la zona del Prat del Rull –juntament amb la creació de la nova seu de la justícia–, l’Executiu aposta per donar prioritat a l’edificació d’un recinte multifuncional i versàtil on puguin celebrar-se des de congressos internacionals fins a espectacles d’alt nivell. L’espai, que tindrà cabuda fins a un màxim de 5.000 persones, s’ubicarà en una zona cèntrica del Principat. Més de 1.200.000 euros dels fons públics faran possible un projecte que té com a objectiu la diversificació turística i aconseguir que Andorra sigui més coneguda i reconeguda a nivell internacional. En aquest cas també l’obra serà sufragada mitjançant crèdits plurianuals.
D’altra banda, 7.350 milers d’euros, un 62% d’increment en relació al 2015, es dedicaran a l’edifici Rosaleda d’Encamp –que acollirà els serveis del ministeri de Cultura–, a la nova seu de la justícia, a les escoles de Canillo –per posar fi a les aules prefabricades– o a l’edifici de Radio Andorra, que serà la seu del futur Museu de la Ràdio.
XARXA VIÀRIA / Quant al capítol sobre les inversions adreçades al manteniment i millora de la xarxa viària hi ha previstos 19.100 milers d’euros, principalment per a tasques relacionades al reforç de la seguretat davant riscos naturals d’allaus, innundabilitat o per evitar la caiguda de blocs rocosos.
TOTALITAT / El pressupost total de l’Estat pel 2016 serà d’uns 423 milions d’euros, amb uns ingressos de 395 milions. Això representa un dèficit d’uns 28 milions, amb un increment de prop d’un 10% respecte del 2015. El dèficit és un 8,4% més alt que el dels comptes del 2015.
Les despeses de personal augmentaran un 3,4% a causa de l’increment de les cotitzacions, les noves contractacions, la derogació de la congelació dels salaris dels funcionaris i la provisió al fons de jubilació dels empleats públics. En total, el Govern hi destinarà a pagar als empleats públics 108 milions d’euros.