PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

La Molina activa un sistema per detectar gruixos de neu

L’objectiu és focalitzar la innivació artificial de manera exacta i produir-ne el doble

Per El Periòdic

L’estació de la Molina.
L’estació de la Molina. | RadioSeu

L’estació d’esquí de La Molina ha introduït un sistema digital que permet «parametritzar» les pistes per tal que les màquines trepitjaneu puguin mesurar amb exactitud els gruixos de neu. D’aquesta manera poden desplaçar la neu d’aquells punts on hi ha més acumulació i equilibrar el mantell amb una menor utilització de la innivació artificial. Aquest sistema es va implementar la temporada passada i fins llavors al Pirineu només es feia servir a les pistes de Baqueira Beret.

El president de FGC, Ricard Font, va explicar a l’ACN que aquest mitjà permet saber on cal focalitzar la innivació artificial per «no fer-ho més del compte», tenint present que abans es feia «a ull». La informació que recull aquest sistema, conegut com a Snowsat, es transmet després a la resta de màquines trepitjaneu de l’estació i d’aquesta manera s’aconsegueix optimitzar la neu perquè estigui distribuïda de forma equilibrada en tot el complex.

Segons Font, l’objectiu és produir el doble de neu amb canons més productius, que necessiten menys energia i també menys aigua, per ser «més eficients», i amb aquest sistema ja s’està aconseguint l’estalvi.

El director de la Molina, Xavier Perpinyà, va afegir que aquest sistema funciona amb un sonar que detecta la «capa zero» del mantell de neu i determina a quina alçada està la màquina, amb un error de només centímetre de diferència. A partir d’un mapa de colors, el maquinista ja sap automàticament el gruix que té per sota de la màquina i pot moure la neu des d’aquell punt on hi ha dos metres fins al que només hi ha dos centímetres. L’estació compta amb 521 canons de neu i 83 sondes de temperatura.

Una altra formula que està aplicant La Molina és un sistema de treball mitjançant tauletes digitals a cada ratrac, en el qual on s’informa del comunicat de treball de cada maquinista per tal que no hi hagi duplicitat a l’hora de passar per damunt de les pistes. Amb aquest sistema, segons Xavier Perpinyà, han aconseguit un estalvi de fins a 20.000 euros anuals en carburant en algunes de les pistes més llargues de l’estació, com la de la Volta a la Muntanya Sagrada, informa RàdioSeu. 
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT