PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El Govern ultima el primer reglament del transport públic

Definirà la normativa sobre l’equipatge de bicis, patinets i esquís

Per Elisabet Cortiles

Una usuària puja a l’autobús, en una imatge d’arxiu.
Una usuària puja a l’autobús, en una imatge d’arxiu. | MARICEL BLANCH

Fins ara, els ciutadans depenien del tarannà del conductor de l’autobús per saber si podien pujar al transport públic amb el monopatí elèctric, la bicicleta o els esquís. Malgrat que el servei funciona des de fa anys i connecta les set parròquies del país, mai va existir una normativa que regulés les condicions generals d’ús i els drets dels usuaris, a banda d’aspectes més particulars com el transport d’objectes i d’animals de companyia.

Això fins ara, perquè el Govern va admetre a EL PERIÒDIC que té enllestit el primer reglament del transport públic i aviat el presentarà. «Treballem en el desenvolupament d’una normativa d’utilització que es troba en una fase avançada de redacció», va avançar a aquest rotatiu. Durant mesos, la Taula Nacional de Mobilitat ha treballat en el disseny de cadascuna de les normes per posar fi als conflictes que es generaven entre conductors i usuaris.

Dallerès: «El seu disseny és competència del Govern i sigui com sigui la normativa, nosaltres l’haurem de complir»

Un d’aquests conflictes fins i tot va arribar en mans del raonador, quan una mare va denunciar que el seu fill, menor d’edat, sovint no podia tornar a casa amb la línia la Massana-Andorra la Vella, perquè el conductor regular no el deixava pujar amb el monopatí que portava sota el braç. En aquest sentit, el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, concessionària del servei nacional del transport públic, va explicar que «aquest tipus d’equipatge s’ha de portar dins d’una bossa per evitar que, en cas de frenada, no surti disparat i pugui lesionar cap usuari».

Malgrat que el Govern portaria des de l’any passat tenint contacte amb Coopalsa per elaborar la normativa, Dallères va confirmar que no van ser convidats a la Taula Nacional de Mobilitat per participar en la definició del reglament ni els hi ha fet arribar l’esborrany, ni els han informat encara de la data del seu llançament. «El seu disseny és una competència del Govern i sigui com sigui la nova normativa, nosaltres l’haurem de complir», sentenciava Dallerès. 

Moure’s amb la mascota /
Precisament, el reglament també determinarà l’entrada d’animals als autobusos. Poder viatjar acompanyat de la mascota, com es pot fer al transport públic de Barcelona, per exemple, és una altra de les demandes d’alguns ciutadans. Actualment els conductors es guien per la llei de tinença i de protecció d’animals, que permet prohibir el seu accés en espais públics, excepte si es tracta d’animals que procurin una assistència a persones discapacitades o bé assistència personal acreditada o assistència terapèutica. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT