PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El preu de la gasolina pot arribar als dos euros el litre en 10 dies

L’ACU creu que la solució a curt termini passa per eliminar els impostos dels hidrocarburs

Per Àlex Pont

Una benzinera del Principat.
Una benzinera del Principat. | Alex Lara

El preu de la gasolina al Principat pot arribar als dos euros el litre en els pròxims 10 dies «si seguim amb la mateixa dinàmica d’encariment de les tarifes globals del barril de Brent», segons va declarar el vicepresident de l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants d’Andorra (Asidca), Carles Visent. La invasió d’Ucraïna és un dels esdeveniments principals que «està provocant aquesta inflació sobtada dels preus» i, de fet, «Europa està barallant l’opció de deixar de comprar als russos les matèries primeres que necessita, però no serà gens fàcil,  ja que importa el 30% dels subministraments», va indicar Visent.

L’Asidca considera que encara s’han de corregir els preus a l’alça per l’augment de les tarifes del cru, però «a Andorra estem limitats per la duana i els dies festius; per tant, tenim un mecanisme d’estoc que ens permet atenuar la pujada immediata de la gasolina a diferència d’Espanya i França». Tot i això, Visent va indicar que «al cap de 15 dies de conflicte armat, tot això no servirà per res perquè el preu del mercat s’acaba imposant als mecanismes que utilitzem per pal·liar els efectes de la inflació». 

Per la seva part, el president de l’Associació Andorrana de Consumidors i Usuaris (ACU), Lluís Ferreira, va afirmar que la previsió inicial és que «el preu dels hidrocarburs i de les matèries primeres en general pugin sense contemplacions». Una de les raons principals que esgrimeix el representant dels usuaris és el sistema que duu a terme el Principat per importar les matèries primeres. En aquest sentit, Ferreira va assenyalar que «si el preu del transport s’encareix per la pujada de la benzina, els andorrans ho notarem aviat perquè vivim en un país en què tot arriba per carretera».

Així, l’alternativa que proposa Ferreira per frenar l’envestida de la inflació a la gasolina és «la supressió temporal de l’impost directe dels carburants per part de l’Executiu». A més, va comentar que «si seguim en aquesta dinàmica i els preus continuen pujant exponencialment durant les pròximes setmanes, arribarem a un punt de no retorn que esdevindrà inassumible pel consumidor». Un altre dels factors que intervé en la composició del preu final dels carburants és la taxa verda i la taxa especial «les quals només perjudiquen el consumidor».

Vaga indefinida

D’altra banda, cal remarcar que la plataforma per la defensa del sector de transports espanyol va informar que, a partir de dilluns que ve, es durà a terme una vaga indefinida de «tota classe de vehicles de transport per carretera d’àmbit nacional i internacional a causa de la situació precària del sector». En aquest sentit, Ferreira va advertir que aquesta convocatòria pot provocar «una manca de subministraments» si s’allarga en el temps, ja que «els piquets poden provocar que els camions que es dirigeixen al Principat quedin aturats a la frontera hispanoandorrana». De fet, l’empresa de transports naGrup va explicar que la vaga «podria afectar a l’arribada de matèries primeres a les superfícies comercials», tot i això, van indicar que «mantindrem el servei habitual» a l’espera de les accions que duguin a terme els transportistes espanyols a l’entrada d’Andorra. Paral·lelament, el vicepresident de l’Asidca va manifestar que «no serà un problema que arribem a notar a Andorra; creiem que és una convocatòria tènue que quedarà amb poca repercussió».

Pel que fa a la proposta de l’ACU d’eliminar els impostos directes, Visent creu que «difícilment ajudaria a algú perquè el Govern necessita aquesta recaptació per dedicar-la als serveis essencials». Segons el vicepresident d’Asidca, «el que realment ens ha de preocupar és que algunes indústries del sector energètic del país veí estan tancant perquè no poden assumir les despeses a causa de l’augment dels preus». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT