PUBLICITAT

Els alumnes de batxillerat milloren l’eficiència energètica

Gràcies a una iniciativa estudiantil, s’ha estalviat en gasoil i electricitat

Per El Periòdic

Cartell per a celebrar els resultats de la iniciativa d’estalvi energètic dels estudiants de batxillerat.
Cartell per a celebrar els resultats de la iniciativa d’estalvi energètic dels estudiants de batxillerat. | ANA

L’escola andorrana de Batxillerat ha assolit un estalvi de gasoil del 24% i un 15% l’elèctric en comparació amb el darrer curs 2021-22. Gràcies al Projecte de Participació, Actuació i Serveis (PAS) dels alumnes de primer de Batxillerat en pos de l’eficiència energètica, s’ha pogut assolir aquest objectiu. Esther Claveira, Pol Miró, Pol Cuenca, Iker Arroyo i Noa Ruíz, part dels estudiants que hi han participat, van afirmar que la iniciativa ha aconseguit estalviar fins a 28.000 litres en gasoil de calefacció del centre educatiu.

Esther Claveira va comentar que el projecte va començar entre el setembre i l’octubre d’aquest curs actual, amb l’incentiu d’abordar l’eficiència energètica fruit del neguit dels alumnes entorn la crisi energètica. Claveira va declarar que «Vam veure que la problemàtica estava en el centre mediàtic i vam creure que era una bona opció implicar-nos tots com a classe i mirar d’estalviar com a centre el màxim possible».

Per a poder dur a terme el projecte, es van posar en contacte amb tècnics de FEDA, qui els va introduir en la temàtica i amb el gestor energètic de l’escola, Joan Marc, qui els va proporcionar les dades antigues del centre i els va animar a tirar endavant diverses accions per a reduir el consum de calefacció i millorar l’estalvi amb la ventilació de l’escola. Cuenca va declarar que, per a disminuir el consum de calefacció, van dissenyar una campanya publicitària anomenada #Jaanemproucalents, fent referència al fet que les persones «generem 100 watts per hora i si parlem d’una classe nombrosa, no és necessari posar la calefacció».


En l’aspecte de la ventilació, es pretenia tenir un control sobre el temps que es poden deixar obertes les finestres per aprofitar l’energia, delimitant aquest en 10 minuts. Per això, van demanar cronòmetres al «stop lab» de la Covid per a marcar el temps i realitzant una altra iniciativa informativa per a millorar l’estalvi energètic, conscienciant de la necessitat de no deixar les finestres obertes més de 10 minuts. A més de millorar l’eficiència energètica de l’escolat, Ruiz va testificar que els alumnes encarregats van treballar la cooperació, cohesió i el treball en grup a l’aula, al·legant «El projecte ens ha permès conèixer-nos i crear un bon ambient a classe perquè som una tutoria on tots provenim de centres diferents». L’estudiantat a afavorit, d’aquesta manera, l’estalvi energètic que s’impulsa en la seva educació. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT