PUBLICITAT

És possible motivar els empleats?

Sovint em contacten alguns responsables d’empreses perquè faci una conferència sobre motivació als seus empleats. Sempre els responc el mateix: «La motivació no existeix. Ni jo ni ningú no podem motivar els altres amb paraules, però el que sí que podem fer és provocar canvis en els comportaments de les persones, perquè trobin el motiu per estar motivades». Una de les peces clau del lideratge empresarial és saber motivar o provocar canvis en les persones que componen l’organització. Aquests són, al meu entendre, els punts principals per assegurar la motivació de les persones i evitar una possible fugida de talent:

Coneix tota la informació per prendre decisions que ajudin a la millora personal
· Preocupa’t pels empleats. Conèixer com estan emocionalment i preguntar-los sobre temes més personals que professionals ajuda a enfortir la confiança i genera molta més fidelització, perquè les persones se senten acompanyades.
· Coneix els seus somnis. Preguntar pels seus propòsits i ajudar-los a aconseguir els seus somnis, siguin personals o professionals, generarà més compromís i ens ajudarà a aconseguir els objectius marcats amb més facilitat.
· Informar de les oportunitats. Explicar i compartir les oportunitats de creixement professional que els afecten és un altre dels punts que contribueixen a la productivitat i al creixement empresarial. Mostrar interès ajuda a generar més compromís amb l’empresa i provoca canvis en els comportaments per créixer i avançar.
· Fes-los saber quina és la teva posició. Comunicar i exposar les formes que es fan servir per ajudar a millorar i quines eines d’avaluació utilitzarem per avançar junts cap a la consecució dels objectius comuns. Aquest punt és important perquè també indica el que se n’espera i quina és la nostra posició al respecte.

De les paraules als fets
Després de compartir informació i conèixer l’altre punt de vista, podrem passar a l’acció.
· Donar per rebre. No podem esperar res dels altres si prèviament no hem donat el que s’espera de nosaltres. Si primer donem, veurem que rebrem més del que ens mereixem i molt més ràpid. Aquest punt ajuda a generar persones més fidels a altres o a l’empresa, perquè és motiu d’orgull per a ells pertànyer a l’equip de treball i a l’organització.
· Flexibilitat. El recorregut de qualsevol departament ha de ser flexible. No és bo que s’estableixin processos ni procediments molt exigents. Cal valorar la possibilitat de canvis a les metodologies per adaptar-nos a tots els membres de l’equip. Aquest punt motiva treballar millor.
· Escolta i parla amb tacte. Les paraules diuen molt més del que creiem, i és important entendre que cadascú de nosaltres les pot interpretar a la seva manera. Saber comunicar amb tacte implica cortesia, amabilitat i confiança envers la persona receptora. Hi ha una gran diferència entre sentir i escoltar. És de vital importància aprendre a escoltar allò que les persones volen dir-nos.
· Estimula. Demanar opinió estimula la creativitat i l’enginy. Deixar actuar segons altres criteris ajudarà a tenir una visió més àmplia. Tothom té dret a opinar. Estimular la iniciativa i el pensament crític ajuda a sentir-se una part de tot.
· Nous reptes. Proposar reptes accessibles produeix una motivació extraordinària als altres, perquè així en poden demostrar el valor. Els reptes acompanyats d’objectius activen molt més ràpidament les persones. Hem de tractar-los com a professionals i no com un simple número. Som seguits en la mesura que som necessitats.
· Cuida la salut. Tenir cura de la salut mental, emocional i física dels treballadors millora el benestar, el clima i la productivitat de l’empresa.

Exerceix un lideratge conscient
· Si recopilem la informació necessària i actuem en conseqüència, aconseguirem un lideratge conscient, que ens portarà al fet que les persones que ens acompanyen estiguin motivades per continuar avançant.
· Pensar en positiu. Si vols motivar, sempre pensa en positiu. El dia a dia ens porta a viure situacions que generen pensaments negatius i que condueixen, de vegades, a llençar la tovallola. El nostre estat mental i la comunicació amb altres persones influeixen en els resultats.
· Manifesta el teu compromís. La resta de persones han de percebre el compromís adquirit per part teva. Hem de demostrar cada dia amb les nostres accions que caminem fermament i junts cap a l’objectiu comú. Aquest compromís generarà molta més confiança i motivació a la resta de l’equip.
· Aplaudeix els avenços. Elogiar els èxits en públic és molt important perquè les persones se sentin motivades. De tota manera, aquest punt és delicat, ja que ‘aplaudir’ massa es pot tornar en contra nostra.
· Desvia’t i ajuda. Delegar algunes responsabilitats genera confiança en els treballadors, fins al punt que arribaran a considerar algunes tasques molt més interessants del que són.
Si ens oblidem de treballar algun dels punts anteriors, segurament tindrem un equip que dia a dia està perdent els motius per estar motivat. I arribarà el moment en què algú decidirà abandonar l’empresa i ens preguntarem el perquè.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT