PUBLICITAT

La tecnologia que revoluciona el món digital

Fa unes setmanes va ser notícia que el fundador de Twitter, Jack Dorsey, havia subhastat el primer tuit publicat en aquesta xarxa social i que Sina Estavi, CEO de Bridge-Oracle, va desemborsar 2,9 milions d’euros per aquest tuit mitjançant tecnologia NFT o token no fungible, el qual certifica i confirma la seva autenticitat.

Els NFT són tokens criptogràfics amb unes característiques pròpies: són únics, indivisibles, indestructibles, verificables i no intercanviables. S’utilitzen per verificar una propietat digital. Gràcies a les seves funcions, no es poden copiar ni reemplaçar ni dividir ni convertir. Desenvolupats amb la tecnologia blockchain, són tokens de moneda digital que representen un valor irrepetible. La clau dels NFT són els smart contracts.

Per entendre el que està succeint en el món digital amb la tecnologia NFT, expliquem a continuació els conceptes relacionats amb ella:

La tecnologia blockchain o cadena de blocs és un registre únic i copiat en diversos nodes d’una xarxa. Es tracta d’una estructura de dades que s’agrupa en blocs enllaçats entre si mitjançant el hash (codi únic del bloc). La informació introduïda i copiada en tots els nodes està assegurada criptogràficament i és gairebé impossible eliminar-la ni manipular-la ni editar-la, perquè cal modificar el 51% dels blocs d’aquesta cadena.

Els també anomenats recursos digitals són contingut intangible digitalitzat que pertany a algú i de qual té el dret d’ús. Els més comuns són documents de text, bases de dades, imatges, fotos, vídeos, GIF, però també es consideren actius digitals els perfils de xarxes socials, els tuits, els blocs, el software empresarial (ERP), el software de gestió de clients (CRM) i les pàgines web.

Un símbol és un codi de programació que s’estructura en diferents capes de valor i és dissenyat per una persona o empresa. Té un valor acceptat per una comunitat, es crea amb un protocol de moneda digital i sempre serà recolzat per la tecnologia blockchain.

William Mougayar, president executiu de Kin Ecosystem, el defineix com: «Una unitat de valor que una organització crea per governar el seu model de negoci i donar més poder als seus usuaris per interactuar amb els seus productes, a el temps que facilita la distribució i repartiment de beneficis entre tots els seus accionistes».

Hi ha diversos tipus de tokens. Els d’utilitat (utility token) són un tipus especial que serveix per capitalitzar o finançar projectes d’una companyia, per donar accés a un determinat producte o servei. Els tokens de seguretat (security token) tenen un valor financer (actiu financer), es podria dir que són una barreja de moneda digital i accions d’una companyia. Els d’accions (equity token) són un tipus de l’anterior, però que funciona com una propietat d’una inversió. Existeixen altres «variants» de tokens, com els currency tokens o els asset tokens, més lligats a les moneda digital. Els bitcoin o altres moneda digital són tokens fungibles.
No podem caure en l’error de confondre una moneda digital que fa servir la seva blockchain amb un símbol que utilitza la tecnologia blockchain d’una moneda digital per funcionar.

Els contractes intel·ligents o smart contracts són codis o protocols informàtics que serveixen per a verificar i fer complir un acord que s’executa per si mateix.

En resum, i per lligar tots els conceptes i entendre com funciona la tecnologia NFT que està revolucionant el món digital, hem de saber que la tecnologia blockchain verifica i custòdia tota la informació de la propietat, l’autenticació i els drets d’ús dels actius digitals en format token (codi), mitjançant un smart contract i que aconsegueix que només hi hagi un exemplar i així el converteix en un símbol criptogràfic NFT. Els NFT són un registre (informació) de qui té un actiu digital únic.

Però el que la majoria de nosaltres ens preguntem és com algú pot voler un actiu digital quan per la xarxa circulen còpies d’aquesta informació o contingut. Podríem trobar a internet el primer tuit de la història, copiar-lo o descarregar-lo al nostre ordinador i tindríem en la nostra possessió una cosa per la qual algú ha pagat milions d’euros.

Fa uns dies parlaven en un programa de televisió del retrat de Lisa Gherardini, més coneguda com La Gioconda o La Mona Lisa, de Leonardo da Vinci. Molts pintors han reproduït la imatge de la dona de Francesco del Giocondo. Es diu que el primer va ser un deixeble de Da Vinci que va pintar una rèplica al mateix temps que aquest pintava l’original.

Si teclegem a Google gioconda da Vinci ens surten aproximadament 1,8 milions de resultats i milions d’imatges. Qualsevol de nosaltres podria tenir una còpia a casa en qualsevol format, però la propietat de l’autèntic i únic retrat de La Gioconda pertany a el govern de França i l’original només es pot veure al Museu de Louvre de París. La «còpia» de l’alumne de Da Vinci pertany al museu del Prado de Madrid.

El que té valor és l’original, perquè qui el posseeix té a les mans una cosa única. El mateix succeeix amb els actius digitals, tots podríem tenir el primer tuit de la història, però l’original el té Sina Estavi, gràcies a un símbol NFT que ho demostra.

El sector del col·leccionisme ha estat un dels primers a operar amb NFT. Aquest mes de maig sortia la notícia a la revista en línia Màrqueting 4 Ecommerce que eBay, un dels més grans marketplaces especialistes en productes exclusius i diferents, ampliava el seu catàleg a col·leccionistes de tot tipus (físics i digitals) i que obrirà actius digitals en el seu plataforma. Estaran disponibles per a la nova generació de col·leccionistes, música, art, col·leccionables i altres NFT. A més, en el futur podrien acceptar moneda digital en les seves transaccions.
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT