PUBLICITAT

El govern de dades arriba a les pimes

Fins a quin punt és important incorporar el govern de dades (de l’anglès Data Governance) en les estratègies digitals? Segons Fernando Ramoneda, especialista en transformació digital, és fonamental, ja que permet «prendre decisions intel·ligents a través de dades empíriques», és a dir, basant-nos en l’experiència i en l’observació.
El Data Governance és una peça clau per a la presa de decisions. Però encara són poques les empreses que l’incorporen en els seus plans d’acció i molt poques, sobretot multinacionals, les que disposen d’un departament especialitzat en aquest camp.
Les pimes han començat a seguir els passos de les grans empreses i en els últims mesos algunes d’elles estan incorporant el govern de dades en els seus plans de màrqueting digital.
És indubtable que cada vegada es presta més atenció a les dades, a causa de la importància que tenen a l’hora de modificar protocols d’actuació i interacció, preparar plans d’expansió dirigits a diferents models de negoci i, finalment, poder disposar d’una analítica molt més concreta i eficaç dels resultats empresarials.

Què és el Data Governance
Consisteix en gestionar les dades corporatives centrant-se en la capacitat de garantir la qualitat, la integritat, la disponibilitat, la usabilitat, la responsabilitat, la protecció i la seguretat dels mateixos durant tot el seu «temps de vida».
Per posar en marxa el Data Governance en una empresa, gran o petita, fa falta treballar tres punts:

Professionals
El responsable d’aquest departament és el Data Governance Analyst. A més de monitoritzar i fer complir les normes, entre les seves responsabilitats destaquen aquests cinc punts:
•    Dissenyar i definir els protocols d’actuació i les polítiques internes de la gestió de les dades.
•    Modificar i estructurar els processos d’ús intern.
•    Preparar les biblioteques de dades i controlar la tecnologia interna.
•    Donar sentit i significat a les dades recollides amb eines de mesurament.
•    Transformar i millorar la qualitat de les dades en informació útil i rellevant.
El disseny i la definició de les polítiques internes van lligats a altres persones de diferents departaments que «recullen» les dades. Per poder dissenyar aquest punt, cal conèixer molt bé els protocols d’actuació interna i externament, saber d’on vénen les dades i quins són els de major i menor importància.

Processos
Sovint és necessari estructurar i modificar els processos interns de la companyia, per no perdre cap dada important. Per a això, cal definir un sol procés d’entrada, de modificació i d’ús de les dades per a tots els professionals de la companyia.
Una vegada que coneixem el punt de partida de les dades rellevants i el camí que recorren, i hem estructurat els processos i creat l’arquitectura de les dades, cal decidir el punt de destinació. Són les anomenades biblioteques o magatzem de dades (Data Warehouse), que res tenen a veure amb el Data Lake.
Les dades destinats a Data Warehouse serviran per realitzar consultes i anàlisi futurs, ja que estan ben estructurats per facilitar el seu ús, es coneix la seva procedència i són segurs.
D’altra banda, les dades enviades a Data Lake (Llac de Dades) estan desordenades, sense estructurar i no estan filtrades ni preparades per a consultes, de manera que prèviament s’ha decidit que no fan falta en el futur.

Tecnologia
L’organització i el control de les dades són de vital importància per assegurar el flux de la informació dins de la companyia. Així mateix, serveixen per garantir que tots els empleats de diferents departaments puguin fer ús d’ells de forma àgil i eficaç.
Tots aquells que introdueixen, s’actualitzen, modifiquen o fan servir les dades han de ser conscients de la importància del correcte ús dels mateixos, per poder prendre decisions estratègiques de futur.
El Data Governance Analyst té la responsabilitat de saber mesurar i «llegir» les dades recollides i organitzar-los mitjançant eines tecnològiques. Tot això amb la finalitat de proposar noves estratègies que portin a un augment de la interacció i a la consecució dels objectius.
La creació de gràfics de dades o mapes esquemàtics perquè siguin «llegits» de forma fàcil i intuïtiva és clau per modificar i decidir estratègies. És la columna vertebral del Business Intelligence, l’anomenat Data Visualization.
Les tècniques de visualització capten el nostre interès i fan que les dades siguin molt més comprensibles. S’ha comprovat que influeix en la psicologia del lector. Potser és més eficaç veure unes dades en un diagrama de Gantt que en una taula estàndard.
I en aquest punt convé puntualitzar que «eficaç» vol dir que alguna cosa va bé per a determinada cosa i produeix l’efecte esperat, mentre que «eficient» vol dir que realitza o compleix un treball o una funció a la perfecció. El Big Data és eficaç i el Data Governance és eficient. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT