PUBLICITAT

RICARD DE LA CASA Escriptor

RICARD DE LA CASA «No cal ser un geni per escriure o fer fotografies»

Ricard de la Casa.
Ricard de la Casa.
Ricard de la Casa és escriptor i apassionat de la fotografia. I amb el propòsit de donar una mostra als ciutadans d’aquests dos àmbits, els propers dies 20 i 21 de setembre oferirà un taller d’escriptura creativa i un de fotografia a la Biblioteca Pública de Govern a partir de les 20.00 hores. / Per ESTEFANIA GRACIA
 
–A qui van dirigits els cursos?
–En principi, a gent que es vulgui iniciar en qualsevol dels dos temes o gent que vulgui perfeccionar la seva tècnica també en els dos àmbits. Degut a l’horari, potser està pensat una mica més per a un públic adult. 
 
–Quins temes es tractaran?
–En línies generals, més que la pròpia tècnica es tractarà la visió. Sí que per exemple en el cas de la fotografia tractarem una mica la càmera i els objectius, però sobretot, parlarem de com es llegeixen les fotografies i la llum, que és la que realment –d’una manera apassionada– mou o dóna intensitat a una fotografia. La llum és la base de tot. Doncs agafant la mateixa imatge, i només canviant la il·luminació, ja surten dos fotografies totalment diferents. 
 
–I en l’escriptura, què és l’essencial?
–Hi ha dos punts que són primordials. L’estructura general i la part de correcció i millora. Són dos dels aspectes que veig que més costen als alumnes i que tractarem al taller. Perquè la part d’escriure és com nadar o caminar, és posar-t’hi i ho fas. Però quan ja tens un esborrany escrit llavors és hora de veure si els objectius que t’havies marcat en l’escriptura (el clímax, els conflictes, l’evolució dels personatges...) s’han complert. 
 
La tasca de correcció es molt important, perquè ningú, encara que sigui qualsevol gran escriptor d’aquest món, pot deixar de corregir. Genis que comencin a escriure i que quan acabin ja ho donin per fet i bo, no n’hi ha. Fins i tot, el mateix Einstein va estar molts anys per poder perfilar la famosa Teoria de la relativitat. I com ell, qualsevol gran escriptor. L’Alejandro Dumas... Tots. Si no corregeixen, l’obra no passa de ser un esborrany que conté un munt de bones idees i bones coses però que no estan perfilades o preparades perquè el lector les pugui llegir. 
 
–És possible ensenyar a escriure i fer fotografies o és un talent que s’ha de portar a dins?
–Precisament, és una de les qüestions que sempre explico durant els primers dies de taller. És cert que una persona amb una ment desperta amb el que l’envolta té mes avantatges, però com tot, escriure i fer fotografies són coses que es poden aprendre. I és que no cal que siguis un geni per escriure o fer fotografies. En tot cas, el que necessites són ganes i prestar atenció al teu voltant. 
Hi ha molts escriptors i fotògrafs que diuen que escriure una novel·la o fer una obra d’art és un 90 o 95% de treball i un 5% de creació. Però aquesta creació la pot tenir qualsevol, no és un aspecte que només tinguin uns pocs. 
 
–Com és que relaciona l’escriptura i la fotografia?
–Hi ha una relació molt intensa, hi ha molts escriptors que són fotògrafs i molts fotògrafs que són escriptors. Perquè són dos vessants d’un art que es barreja molt, tot és molt visual. El cine, de fet, és la barreja de les dues. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT