PEP FARRÀS Gerent de Museand
PEP FARRÀS «El Museu Thyssen es gestiona a través de la fundació perquè no té un fi econòmic»
Pep Farràs suma la gerència de la Fundació Museand –l’òrgan encarregat de gestionar el Museu Thyssen Andorra– a la seva trajectòria cultural, que va iniciar ara ja fa gairebé 10 anys. Amb la il·lusió de començar un nou projecte, Farràs espera veure créixer cada cop més el museu i els serveis culturals i de país que aquest espera aportar. / Per ESTEFANIA GRACIA
–Disposa d’una llarga trajectòria gestionant entitats culturals del país, i ara amb Museand se’n suma una més...
–Porto gestionant temes culturals a Andorra des del 2007. Vaig començar amb el Cor Nacional, després amb l’ONCA i ara amb Museand. Així, avui dia gestiono les tres fundacions culturals on Govern hi és present.
–Aquesta experiència li servirà com a guia?
–És la primera vegada que gestiono un museu pròpiament dit, però el model que se segueix és similar al de les altres fundacions. La part més artística la portarà el Guillem Cervera, com a director artístic, i la part més pressupostària i de gestió la portaré jo.
–Exactament, quines tasques desenvoluparà?
–Jo sempre dic que el gerent ha d’intentar acontentar les necessitats de la direcció artística fent complir alhora una mica els desitjos del patronat. La part artística sempre és la que intenta fer créixer i desenvolupar l’espai, i el patronat és qui marca la línia per saber cap a on s’ha d’anar. Jo veig al gerent com el nexe o el punt d’unió entre l’artista i el patronat.
Després, tot el que es despenja d’aquí ja és molt més rutinari, com el control del pressupost o parlar amb els bancs i proveïdors. Tot això és molt més mecànic. Però l’interessant és que es faci aquesta unió entre les direccions artístiques i el patronat, perquè no sempre, però sovint hi ha vision diferents i el meu paper és que es comuniquin i tot funcioni correctament.
–Com va rebre la notícia de ser gerent de Museand?
–Recordo que m’ho va comunicar la ministra de Cultura, al principi em vaig quedar una mica parat, però en vista està que el projecte és espectacular i molt interessant des de tots els punts de vista.
Poder formar part d’aquest projecte i ajudar a construir-lo, per a mi és un honor. Quan vaig entrar al Cor Nacional i a l’ONCA aquestes ja estaven creades, però la Fundació Museand neix ara, el Museu Thyssen s’està fent i realitzar aquest camí de construcció em fa especial il·lusió.
–Es va crear la Fundació Museand per gestionar el Museu Thyssen, no es podia gestionar per ell mateix?
–El museu no busca rendiment econòmic, busca oferir uns serveis a la població, que són les premisses que persegueix també una fundació, així, de la mateixa manera que es va fer amb l’ONCA, el museu es gestiona a través d’una fundació pels objectius que té.
A més, les fundacions tenen uns controls molt específics via protectorat i altres, per això, s’opta també per seguir aquesta via. Com els objectius són diferents, crec que es pot gestionar millor el museu o l’orquestra a través d’una fundació, està tot molt més estructurada i és molt transparent.
–La Fundació Museand podria arribar a gestionar altres museus?
–De moment, Museand gestionarà el Museu Carmen Thyssen.
–En quina fase està a hores d’ara el projecte del museu?
–Ara és la propietat la que està acabant de definir els termes, quan puguem s’entrarà a fer l’adequació interna del museu i a partir d’aquí es farà la instal·lació de seguretat, il·luminació, etc. Encara estem en una fase d’esperar que l’edifici estigui en condicions per poder entrar a fer la part més de museu.
–Quins són els objectius?
–Fer funcionar la fundació des de zero, fer el museu i obrir-lo, tot i que l’obertura es farà el primer trimestre del 2017. Per la meva part, el meu objectiu és donar tot el suport al Guillem Cervera perquè el treball pugui ser viable, que és amb el que estem treballant, i estem convençuts que serà així.
–Com és treballar al costat d’una figura reconeguda com la baronessa Thyssen?
–La veritat és que per ara he tingut poc tracte amb la baronessa i la seva família, tot i això, ens veiem als patronats i són gent molt encantadora. Però bàsicament, faig el meu treball al costat del Guillem, amb qui hi estic molt a gust.
–El fet que el museu compti amb la figura de la baronessa ajuda a la seva projecció?
–La marca Carmen Thyssen és una marca potent, i això ja posiciona al museu en una situació internacional important. També és una responsabilitat gestionar la marca. Farem un gran museu amb una vocació molt clara: de servei al país i a la cultura, i a partir d’aquí, endavant. A més, per Andorra és un gran regal disposar de la col·lecció de la baronessa Thyssen per ampliar el mercat cultural.
–Se seguirà una gestió enfocada als forans o als ciutadans del país?
–El museu està a Andorra, però crec que és una mica les dues vessants. Cal dirigir-se al públic intern d’Andorra, però és evident que el museu serà una oferta més (a nivell cultural) per al turista que vingui a visitar el país.
–L’àmbit cultural d’Andorra es coneix des de fora?
–En relació al que he estat gestionant, crec que es coneix força. Pel que fa a altres àmbits, crec que en ocasions la gent de fora se sorprèn que Andorra generi tant volum de creativitat i energia cultural. Massa sovint no ens adonem del que nosaltres mateixos estem gestionant i crec que des de fora es valora molt la feina del país.
Hi ha molt bona oferta i inquietud cultural a Andorra, però a vegades no l’acabem de valorar. A més, hem d’estar atents a les oportunitats que es presenten, i crec que Museand és una oportunitat i l’hem d’aprofitar.
–Serà un museu que s’anirà renovant...
–Sí, el museu tindrà una exposició anual, que durarà aproximadament uns mesos i cada any es renovarà. Aquest és un fet molt interessant, perquè anirà variant i cada any les dinàmiques seran diferents.
–S’ha estudiat la rendibilitat del museu?
–Sempre dic que s’han de fer les coses senzilles i amb sentit comú. Això vol dir que s’han d’estudiar els recursos que es tenen i veure que es pot fer amb aquests.
Amb això, es genera la base a partir de la qual treballem. Si durant l’any sorgeixen idees o projectes nous, és necessari buscar recursos externs per poder-ho desenvolupar, sinó, caldrà esperar-se a fer-ho més endavant.
Pel que fa al museu, per la visió que tenim, treballarem una mica en aquest sentit d’establir unes bases perquè el museu sigui conegut, es treballi bé i perquè la gent en gaudeixi, a partir d’aquí –amb la voluntat de servei– anirem creixent.
–Qui forma l’equip de la Fundació Museand?
–Ara mateix, estem nomenats el Guillem i jo. Més endavant, el museu tindrà un equip que se seleccionarà i es presentarà quan estigui format. Encara estem treballant una mica en els perfils i necessitats que tindrem, però també va molt en funció dels horaris d’obertura, encara s’ha d’acabar de gestionar.
També s’ha de mirar si se seguiran els dos grans blocs d’hivern i estiu que hi ha al Principat, per veure en quins moments necessitarem també més suport en funció de l’afluència.
El museu no és molt gran, però la premissa és donar un servei excel·lent, per tant, hem d’estudiar tots els camps. Esperem tenir la mateixa afluència o més que la resta de museus del Principat, però fins que no obrim això no es podrà concretar.
–És possible que es facin accions conjuntes amb altres museus del país?
–Bé, encara és molt aviat per arribar a saber-ho. Però és cert que Andorra té una gran xarxa museística i la voluntat de col·laboració està sobre de la taula.