ANDORRA LA VELLA
Prioritat per a les places dels eventuals estructurals
El Ministeri espera implementar el Permsea a Batxillerat
El Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior va presentar ahir les seves línies estratègiques a desenvolupar durant la present legislatura. El titular de la cartera, Èric Jover, va posar l’accent en la reforma reglamentària i legislativa on es pretén desenvolupar la llei del cos d’educació i la cobertura de places eventuals estructurals. En aquest sentit, Jover va assegurar que «s’ha de ser conscient de la dificultat que tenim amb el nombre considerable d’eventuals en el sector de l’ensenyament».
L’encarregat del departament va definir els eventuals en dos tipus, els cojunturals i els estructurals. El primer grup, va definir el ministre «estan implícits en el model i no els podem eliminar. Són els que permeten cobrir baixes per maternitat o malaltia i permeten cobrir fluctuacions». A l’altra banda, es troben els estructurals que «porten molts anys dins del sistema i la necessitat no tenim previsió que canviï a mig termini». La voluntat del Ministeri, segons va indicar Jover, és anar desenvolupant edictes, «els primers els podríem plantejar al gener de 2016 i on de manera progressiva podem anant consolidant places, obertes a tothom però que es pugui trobar la manera d’apuntalar aquelles persones que ja estiguin integrades al sistema».
D’altra banda, les intencions del Ministeri passen per potenciar totes les sinergies que hi puguin haver entre els tres sistemes educatius i que no es vegin aquests sistemes «com a una cohabitació». D’aquesta forma, es vol garantir el perfecte funcionament de l’estructura educativa andorrana, amb més d’11.000 estudiants en tres sistemes educatius i amb més de 950 professionals implicats.
També està previst implementar el Permsea (Pla Estratègic per a la Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà) a tots els cursos abans que finalitzi la legislatura. Jover va indicar que «passi el que passi, en aquesta legislatura estarà implantat el Permsea a Batxillerat». A més, la intenció és estendre-ho a tot l’ensenyament obligatori (la Formació Andorrana, la Formació Professional i la Formació Bàsica d’Adults). El Ministre va afegir que, un cop instaurat, hi haurà un procés de consolidació del model per poder garantir el seu bon funcionament.
Un altre repte «molt vinculat amb la Formació Professional», segons Jover, és desenvolupar el Batxillerat Professional (AFEL) que començarà al setembre amb activitats físiques, esportives i de lleure. Es vol identificar les línies professionals a desenvolupar en relació a la realitat actual i a les línies estratègiques de la diversificació econòmica. També, va anunciar Jover, es vol «potenciar la integració dels estudiants, durant i després de la formació, en el món professional». Per tot plegat es potenciarà la part de pràctiques durant la formació de l’estudiant i millorar «la seva empleabilitat i aconseguir que el màxim percentatge possible d’alumnat trobi feina». Un altre aspecte a tenir en compte és la modificació de la Llei de l’Efpem que «es vol fer en els propers mesos, perquè té més de vint anys i és important poder-la adequar a les necessitats actuals i fer-la més flexible».
Llei del cos d’educació/ Èric Jover va indicar que, amb el propòsit de complir un compromís electoral, el Ministeri treballa per desplegar la Llei del Cos d’Educació que ha d’estructurar la professió definint, entre d’altres aspectes, el model de carrera professional. La intenció és donar possibilitats als docents perquè puguin créixer professionalment i aportar opcions de mobilitat horitzontal dins del cos: «La nostra voluntat és treballar la llei cos a cos amb els diferents col·lectius, ja sigui el propi sindicat d’ensenyament públic o els col·lectius representats dels diferents sectors professionals. L’objectiu és, en les diferents etapes del desenvolupament de la llei, anar comprovant amb els col·lectius quins factors són positius o quins s’haurien de modificar per arribar a presentar la llei al Consell General el màxim de consensuada possible»
Ensenyament superior/ En aquesta competència, Jover va destacar que es vol avaluar l’impacte potencial de l’ensenyament superior a Andorra, a través d’un estudi tècnic que serveixi com a eina interna per poder desenvolupar una planificació.
També va afegir que l’objectiu és millorar el posicionament d’Andorra en el marc de l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior a través de la internacionalització. Per això, es vol crear una Llei de l’AQUA (Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior) per dotar a l’agència de més independència i donar-li forma de llei seguint els estàndards de qualitat internacionals. D’aquesta manera es pretén afavorir el reconeixement acadèmic i professional de les titulacions de la Universitat d’Andorra ja que, va senyalar el ministre, «cada cop hi ha més mobilitat, tant al món educatiu com al professional, i és molt important que la gent que hagi exercit titulacions a Andorra tingui el màxim de facilitats per poder continuar estudis o per desenvolupar la seva carrera professional a altres països».
En l’apartat de recerca, el Ministeri programa promoure-la a través de la internacionalització. Per aconseguir aquesta recerca, Jover va parlar de dues vies, la d’ajuts propis econòmics «per ajudar als nostres grups de recerca a participar en aquests projectes europeus i per tenir socis col·laboradors europeus» i la d’ajuts europeus per fer «la tasca diplomàtica necessària perquè els grups de recerca andorrans puguin participar directament en els projectes europeus». Per arribar a la internacionalització, va cloure el ministre assegurant que s’ha de mantenir i reforçar l’estructura educativa del país, fomentar acords bilaterals al més alt nivell amb socis prioritaris, fomentar la participació en els principals fòrums internacionals i aprofundir en les potencialitats de l’acord d’associació amb la Unió Europea.