PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Castillo mostra el romànic andorrà a través de Rotring i aquarel·la

L’artista mostra una trentena d’obres amb un realisme sorprenent

Per EL PERIÒDIC

L'artista Jesús Castillo.
L'artista Jesús Castillo. | ANA / C. G.
L’artista encampadà Jesús Castillo va inaugurar ahir l’exposició al Centre d’Art d’Escaldes l’exposició El llegat romànic i altres. Castillo té el seu propi negoci comercial, però des de ben jove ha tingut un cert interès pel dibuix, segons destaca l’ANA. 
 
Tot i això, va ser durant unes vacances ja d’adult que, després de veure una postal que li agradava, va agafar el que tenia a mà en aquell moment (uns rotuladors Rotring i unes aquarel·les) i es va posar a redefinir de manera fidedigna el que mostrava la fotografia de la postal. I li va agradar el resultat. 
 
A partir d’aquí, va decidir no aturar-se, centrant-se en un art representatiu d’Andorra del qual hi té una estima especial: el romànic. «Perquè se surt de l’obscurantisme i comença a entrar llum a les esglésies», va destacar l’artista. I el resultat, després d’anys de creacions, es pot veure des d’ahir i fins el proper 29 d’octubre al Centre d’Art d’Escaldes-Engordany (CAEE). 
 
En total, tal com va explicar Castillo, l’exposició es composa d’una «trentena d’obres», la majoria de gran format, on el romànic andorrà és el gran protagonista. Són una representació fidel i «acurada» de la realitat on totes les pedres «estan al seu lloc». De fet, Castillo convida tothom a comprovar-ho, a anar «als llocs que he dibuixat» i comparar-los amb les seves creacions. 
 
Aconseguir aquest nivell de fidelitat requereix «moltes hores» de feina. «Alguns dels meus dibuixos», va puntualitzar l’artista, «m’han portat més de 20 hores». Ho fa a estones –quan el seu negoci li ho permet– i durant el cap de setmana. 
 
Procés de creació / Pel que fa al procés creatiu d’un artista que es defineix com «autodidacta», es desplaça fins a les esglésies i fa fotografies, a vegades més d’una (reconeix que hi ha de tornar sovint), per poder plasmar tots els detalls. Un cop les té, comença a dibuixar amb els seus Rotring i aquarel·les. 
 
Castillo va voler destacar –entre el que està exposat al CAEE– el dibuix de l’església de Santa Coloma, per la seva «complexitat» i per la «textura que he aconseguit». Durant la presentació de l’exposició l’artista va remarcar que ha treballat la pedra «a base de capes», talment «com si fos Photoshop, però amb aquarel·la». Un treball similar al que es pot apreciar al dibuix de Sant Serni de Nagol o al de l’església de Santa Eulàlia d’Encamp. 
 
L’artista encampadà té més obres exposades a la seva botiga. I ja avisa que no es vol aturar aquí: «a partir d’ara ho faré tot, tot el que trobi, esglésies, capelles, per tenir una visió completa de l’art sacre del Principat».
 
L’exposició del CAEE forma part d’un projecte iniciat l’any 2006, on cada estiu es convida un artista del país o de fora per mostrar la seva interpretació del romànic, fent de contrapunt així a les maquetes que es poden veure a la tercera planta del centre d’art escaldenc. 
PUBLICITAT
PUBLICITAT