PUBLICITAT

Encamp

Els treballs per estabilitzar les allaus de la RN20 s’inicien al maig

Les tasques es posaran en marxa després de l’hivern

Per El Periòdic

Torres i Mailhos en el Pas de la Casa, ahir.
Torres i Mailhos en el Pas de la Casa, ahir. | SFGA / CEsteve
Els treballs per estabilitzar les allaus en la RN20 començaran el mes de maig un cop hagi passat la temporada d’hivern, segons va confirmar ahir el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres. El ministre va fer aquestes declaracions després de reunir-se amb una comitiva francesa al Pas de la Casa per analitzar  l’estat de les obres de RN20, RN320 i RN22, unes actuacions que s’emmarquen en ins l’acord entre Andorra i França,  signat a París el passat 22 de març entre el cap de Govern, Toni Martí, i el llavors primer ministre francès, Bernard Cazeneuve.
 
Ara bé, paral·lelament a aquest acord, en la reunió mantinguda ahir també es va valorar l’avançament de les obres i mesures que s’estan duent a terme en el marc del projecte Sapyra i que han de permetre una millor estabilització en alguns corredors d’allaus que afecten la RN20, en particular l’H4, ja que és especialment vulnerable als riscos naturals, va detallar l’ANA. Torres es va mostrar satisfet, després d’haver sobrevolat la zona amb helicòpter, juntament amb altres integrants del comitè estratègic. Segons Torres, els treballs es posaran en marxa després de la temporada de nevades, cap al mes de maig i la previsió és que es puguin acabar en el termini de sis mesos, sempre que les condicions meteorològiques ho permetin. Això es deu el fet que es tracta d’una obra d’envergadura i que se li afegeix la dificultat de la zona geogràfica en la qual es troba. És per això, que els treballs es van reajustant progressivament entre els comitès tècnic i estratègic. El projecte Sapyra està pressupostat en quatre milions d’euros i finançat a través d’una subvenció procedent del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder).
 
Comitè conjunt / La trobada d’ahir va ser la segona reunió de l’any del Comitè de Pilotatge Estratègic que supervisa el projecte francoandorrà de millora de la viabilitat de les carreteres RN20, RN320 i RN22. Per això, durant la trobada, les delegacions andorrana i francesa van compartir l’estat d’avançament dels diferents projectes i del programa d’obres de les intervencions que es duran a terme a l’eix que uneix Tarascó amb la frontera, per tal de protegir la carretera davant dels riscos naturals. 

Després de la trobada, Mailhos es va mostrar  satisfet amb la reunió i els intercanvis regulars que hi està havent entre les delegacions andorrana i francesa. A més, va destacar que l’existència d’un comitè estratègic ofereix diversos avantatges: poder visitar conjuntament els llocs on s’estan efectuant treballs, així com allà on se’n desenvoluparan en els propers anys; que els equips es coneguin i prenguin el costum de treballar junts i amb confiança, la qual cosa genera unes bones condicions per avançar, així com poder fer un seguiment continu dels procediments, el pressupost i les tècniques que s’han d’emprar, ja que es tracta de treballs complicats i que s’han de desenvolupar en condicions extremes, en zones de muntanya. 
 
Les dues delegacions es tornaran a trobar en el proper Comitè de Pilotatge Estratègic, que tindrà lloc a l’abril del pròxim any a Tolosa.
El pressupost total del projecte és de 157,9 milions d’euros. Entre les actuacions previstes es contempla una desviació en el tram de Tarascó, millores en els trams de revolts i la incorporació de dobles carrils en diferents punts d’aquesta carretera. Del pressupost total, 21 milions es destinaran a protegir l’eix viari dels riscos naturals, tan geològics com allaus de neu. Andorra contribuirà amb 10,5 milions, un 50%, a aquests treballs, les intervencions que es duran a terme durant cinc anys. 
 
PUBLICITAT
PUBLICITAT