PUBLICITAT

Suñé diu que tot està a punt per posar en marxa la primera fase del Permsea

  • A partir d'aquest curs el pla curricular de l'Escola Andorrana s'implementarà de manera esglaonada
  • La metodologia s'aplica a les escoles de segona ensenyança i afecta 300 alumnes i 200 docents
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Una nena no vol deixar anar la seva mare, el primer dia de classe, ahir Foto: ÀLEX LARA

La ministra d'Educació, Roser Suñé, va explicar ahir en motiu del primer dia d'escola per al curs 2013-2014, que «estem responsablement il·lusionats amb el canvi de metodologia que introduïm aquest any en el primer curs de segona ensenyança, i que anirem implementant de manera molt esgraonada en els propers anys». Suñé es va referir així al primer any de posada en funcionament del Pla Estratègic de Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (Permsea) i va recordar que el segon pas serà la implementació a sisè de primera ensenyança. I va afegir que «d'aquesta manera anirem pujant per una banda de primer fins a quart, i baixant de l'altra, de sisè fins a primer». La ministra va explicar que són 300 els alumnes afectats al nou pla d'estudis a les escoles de segona ensenyança de Santa Coloma, Ordino i Encamp, i va precisar que «hem format 200 docents per atendre'ls i assumir les primeres etapes». La voluntat del ministeri és continuar treballant «en previsió del camí que s'anirà fent», va afegir Suñé, que no va amagar el seu entusiasme per l'adopció de la nova metodologia, recordant que «treballar per competències és una aspiració del 2008, l'hem adoptada i tenim moltes ganes de posar-la en pràctica». En quant als resultats del canvi, Suñé va argumentar que «no es poden apreciar el primer dia de classe» però, va insistir en què el Permsea permet avaluar els processos de manera constant per adaptar-los al grup classe. De fet, la metodologia que introdueix l'Escola Andorrana no és nova però si que en reforça les arrels d'escola activa. Així, el canvi substancial que introdueix el Permsea és un ensenyament basat en l'aprenentatge dels nens i nenes des d'una perspectiva global i aplicada a la realitat. En la presentació del projecte el juny passat, la ministra va reconèixer que «la filosofia és la mateixa» però que calia adaptar-ne els continguts a l'època actual.

A partir d'aquest curs, Segona Ensenyança tindrà quatre cursos perquè l'aprenentatge per competències és una mica més llarg. Els cursos es dividiran per semestres. Cada curs tindrà dos semestres. D'aquesta manera, els nens faran un semestre i mig cada any escolar. Aquesta no és l'única cosa però, que canvia en l'organització de l'aprenentatge. Els alumnes de secundària tractaran les assignatures troncals i transversals –competències específiques i competències transversals– amb l'ajuda d'unitats de programació que seran més realistes i que s'anomenen unitats temporals. Precisament, Suñé va assegurar que «les línies de treball ja estaven tancades abans de començar el curs escolar».

Noves eines digitals / La introducció del Permsea també arriba acompanyada de la introducció d'una nova eina de treball, la tauleta electrònica que ofereix pràcticament els mateixos avantatges que l'ordinador però alhora, és més manejable. Suñé va assegurar ahir que tot és a punt per iniciar el curs i que tant l'alumnat com el professorat, ja disposen de l'eina. I va precisar que «el professorat tenia dues opcions o bé ja tenia tauleta o bé la hi proveïa el centre». En quant a la possibilitat que l'Escola Andorrana pugui proveir en un futur l'alumnat, per no crear diferències socials entre les famílies que les poden comprar o les que les han de comprar a terminis, o senzillament que no poden, la ministra va reiterar que «ho estem estudiant per fer-ho en un futur».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT