PUBLICITAT

Sant Julià de Lòria

Trànsit restringit al coll de la Gallina

Uns senyals prohibeixen el pas de vehicles a motor des del cim en direcció a Fontaneda

Per RAFA MORA

Als senyals actuals de sentit únic s’hi afegiran d’altres que indicaran l’ús exclusiu per veïns i ciclistes. | EL PERIÒDIC
Aquí una situació real: puja un cotxe amb matrícula andorrana el coll de la Gallina, per Fontaneda, ja en el tram recentment asfaltat i estret. Aquest avança amb marxes curtes sortejant el fort pendent i els revolts, i de sobte s’atura en sec. Baixa un altre vehicle amb placa francesa. Són turistes. El Mini que pujava és el d’un veí d’una de les cases que hi ha per allà dalt perdudes en aquella meravellosa immensitat, i el que baixava d’uns visitants que no han fet més que seguir una carretera oberta per veure aquelles vistes miraculoses.
Problema a la vista: el tram és estret, molt estret, cap just un cotxe, i el francès té difícil la maniobra per fer marxa enrere, i l’andorrà encara més complicada per recular. Els dos tenen molts revolts seguits, la caiguda lliure a un costat i la pared de la muntanya a l’altre, així que arriba la tensió. Tots dos triguen en posar-se d’acord, i al final amb una maniobra aquí i una altra allà, forçant les dues maquinàries i jugant una mica al límit perquè el barranc és a un pam de roda, surten finalment de l’embut suant de valent.

I quina és la solució? Doncs que després de viure’s situacions com aquestes, setmanes després es van col·locar unes senyalitzacions ben clares. Si vostè puja pel tram de Fontaneda cap al coll de la Gallina, una vegada superada la granja fins on arribava abans l’asfalt ara hi han dos senyals ben nous i vistosos que l’anuncien que el trànsit està restringit en aquesta direcció cap amunt i només per a veïns. Per contra, si vostè és a dalt del coll de la Gallina perquè ha pujat per Canòlich i vol continuar cap avall per l’altra cara cap a Fontaneda, es trobarà altres dos senyals ben brillants que l’indiquen que en aquella direcció el pas està prohibit.

Així doncs, ara mateix el coll de la Gallina és un tram de carretera que ha arreglat el Comú de Sant Julià de Lòria amb una despesa per a les arques comunals i que ha acabat asfaltant el Govern, amb un cost que ha estat al voltant dels 700.000 euros, i que només poden utilitzar els veïns de la zona i els caminants o ciclistes que volen gaudir d’aquell indret.

Fer estreta la carretera va ser una decisió consensuada entre diversos sectors del país per mantenir la idiosincràsia de l’entorn. Ara bé, la senyalització no ha estat finalitzada encara, perquè segons va informar el Comú de Sant Julià, manquen encara per instal·lar indicacions a la part de dalt del coll de la Gallina, on el senyal de prohibit el pas, on es recordarà que només hi tenen accés veïns i ciclistes que vulguin baixar pel vessant de Fontaneda. Aquests senyals s’acabaran de col·locar durant la pròxima setmana.
Al final, el que mana és, segons fonts del Comú, «la seguretat, perquè hi havia dos cotxes que no passaven». Així que ja ho saben. O en bici, o tenir un terreny allà.