PUBLICITAT

La Seu d'Urgell

La Pietat, el primer pas del nou Museu Diocesà

El retaule renaixentista ha estat retornat al seu emplaçament original

Per EL PERIÒDIC

Instal·lació del retaule de la Pietat, ahir a l’església homònima.
Instal·lació del retaule de la Pietat, ahir a l’església homònima. | TONY LARA
La reinstal·lació del retaule de la Pietat al Museu Diocesà d’Urgell suposa el primer pas d’una nova etapa de l’equipament que anirà acompanyada d’una ampliació del museu i d’una millora de les seves dependències. La delegada de Patrimoni del Bisbat d’Urgell, Clara Arbués, ho va avançar ahir durant la finalització del remuntatge del retaule renaixentista més important de la Diòcesi d’Urgell. L’actuació ha consistit en la desinfecció del suport, petites intervencions de fixació de la policromia, i la neteja per treure la capa de pols, greix i fum ocasionat per les espelmes que hi ha a l’església de la Pietat. La capella està integrada dins del recinte museístic.
 
El retaule de la Pietat és el més important d’estil renaixentista de la Diòcesi d’Urgell i data del segle XVI. L’obra s’atribueix a l’escultor Jeroni Xanxo (1548-1550), i el retaule va ser pintat i daurat l’any 1573 pel pintor Antoni Peitaví.
 
El Museu Diocesà d’Urgell està portant a terme un projecte de millora de la conservació i restauració de les seves peces. Arbués va aclarir que ha estat la primera peça intervinguda de forma integral, amb la voluntat que sigui la primera peça de la nova etapa del museu.
 
La restauració s’ha realitzat al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC), on el retaule va ser traslladat el juliol passat, i ha estat coordinada per l’especialista en pintura i escultura sobre fusta del CRBMC, Josep Paret. El conservador-restaurador va explicar que la intervenció ha consistit en la desinfecció del suport, petites intervencions de fixació de la policromia, i la neteja de la capa de pols, greix i fum, segons explica l’ANA. Durant la finalització del muntatge del retaule també hi ha participat la directora del CRBMC, Àngels Solé, que va subratllar que des del centre intenten vetllar per l’estat de conservació de tot el patrimoni català i perquè les intervencions es facin correctament, amb rigor i qualitat. Solé s’ha mostrat orgullosa perquè el retaule «és una peça molt singular, no n’hi ha molts a Catalunya d’aquesta època». A més, s’ha recuperat l’obra original de l’artista.
 
El mossèn Josep Mauri va qualificar la peça «d’extraordinària i digna d’admirar» i va destacar que hi ha imatges rellevants com els pares de l’església, o la Mare de Déu demanant la resurrecció del seu fill i de tota l’església «perquè sigui més evangelitzadora». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT