PUBLICITAT

BARCELONA

Jordi Planellas omple el Born Centre Cultural de Barcelona

La presentació d’’Història Digital de Catalunya’ va reunir a personalitats de la societat catalana i de la política andorrana

Per IMAR MARTÍNEZ

Montserrat Cardelús, d’Aloma Editors, l’actriu Anna Bertran, el conseller Homs i l’il·lustrador Jordi Planellas, ahir a l’acte del Born.
Montserrat Cardelús, d’Aloma Editors, l’actriu Anna Bertran, el conseller Homs i l’il·lustrador Jordi Planellas, ahir a l’acte del Born. | IMAR MARTÍNEZ
Prop de 200 persones es van aplegar al Born Centre Cultural de Barcelona amb motiu de la presentació del còmic Història Digital de Catalunya, d’Aloma Editors i il·lustrat per l’andorrà Jordi Planellas. En representació de l’editorial del Principat hi va assistir l’escriptor i historiador Albert Villaró, que va ser també l’encarregat de recollir els moments històrics que apareixen al llibre.

El periodista Carles Capdevila i el secretari general de la presidència i portaveu de la Generalitat de Catalunya, Francesc Homs, van acompanyar els representants andorrans sobre l’escenari. L’actriu Anna Bertran va ser l’encarregada de conduir una presentació marcada per l’humor «amb què els catalans s’han de prendre la història i la situació actual per sobreviure», tal i com va afirmar Capdevila. La sorpresa va ser l’aparició de Guifré el Pilós –no el real, mort fa més de 1.000 anys, òbviament, sinó un actor caracteritzat de cap a peus que fins i tot imitava el caràcter i la forma de parlar de l’època–, fent esclatar les rialles del públic assistent. Un públic que comptava amb personalitats il·lustres de la societat catalana com el mateix Joan Laporta, i amb representació també del Govern d’Andorra amb la recent nomenada ministra de Relacions Institucionals, Afers Socials i Ocupació, Rosa Ferrer, que va mostrar-se orgullosa i encantada per assistir a l’acte.

L’obra és la successora de la Història Digital d’Andorra, l’èxit publicat també des d’Aloma Edicions que va copsar les llistes de vendes al Principat durant l’any 2013. En aquest cas es farà una primera tirada de 7.500 exemplars, que estaran a la venda a les llibreries catalanes a partir del pròxim divendres. Per adquirir-lo a Andorra s’haurà d’esperar fins al mes de maig.

Bertran, durant la seva presentació, que com no podia ser d’altra forma va estar marcada per l’humor, va recordar que l’obra està complimentada amb els codis QR a partir dels quals el lector pot ampliar la informació.

En aquest cas sembla que l’èxit també està assegurat gràcies a la rellevància del moment històric que es viu en terres catalanes i a la proximitat de la diada de Sant Jordi. A l’estand on es venien els exemplars de l’obra il·lustrada per Planellas s’hi van fer cues per adquirir-los abans i després de la presentació i l’il·lustrador va tenir feina dedicant els còmics als compradors.

Planellas, que va admetre ser més partidari de comunicar-se a través dels seus dibuixos que de les paraules, va agrair reiteradament l’aposta d’Aloma Editors i dels organitzadors de la presentació, i va afirmar haver gaudit molt il·lustrant el còmic. Tot i el poc temps que va tenir per fer-ho, cinc mesos, va explicar que «s’ha fet ràpid però no amb presses, perquè en aquest temps he treballat de valent, moltes hores cada dia». L’anècdota divertida va arribar quan Planellas va admetre ser «molt dolent» amb la història i, de fet, va confessar que haver «oblidat» bona part del que havia il·lustrat. Abans de la presentació i en pantalla gegant els assistents van poder veure a través d’un vídeo com va ser el procés de creació de l’artista.

Entrevista a quatre veus / La conductora de l’acte va adoptar el paper de periodista per moderar la intervenció dels quatre participants. Homs i Capdevila van lloar la feina de Villaró i Planellas, i van destacar que «una versió tan fidel, diferent, entretinguda i exhaustiva –dins del que hi cap en 64 pàgines– arribi des d’Andorra». Història Digital de Catalunya recull des de la protohistòria fins a l’actualitat. Tal i com va explicar Planellas a EL PERIÒDIC, el més difícil va ser reproduir els personatges més actuals perquè «tothom els ha de reconèixer». Per les reaccions dels assistents en veure les imatges del còmic va quedar clar que l’andorrà ho ha aconseguit.

Els dos representants catalans van valorar la complexitat i importància del moment històric actual a Catalunya i, de fet, Capdevila va assegurar que si li agradaria veure a la gran pantalla o en una sèrie de televisió un moment històric, seria el que s’està vivint ara. L’historiador i escriptor andorrà va reconèixer que preferiria veure l’època medieval del segle XI, tot i que entre rialles va reconèixer que «ningú ho aniria a veure a part de mi».

Villaró també va recordar que «com que el còmic té data de caducitat» han arribat a un acord amb Planellas per seguir recollint les dates claus que succeeixin a partir d’ara, com les eleccions municipals o les autonòmiques, a través d’una pàgina web, amb noves pàgines que continuïn il·lustrant la història.

Una cata de formatges i vins va cloure un acte que va deixar amb molt bon sabor de boca els representants andorrans i que permet pronosticar que els 7.500 exemplars inicials quedaran curts. La pròxima oportunitat per veure Planellas serà durant la Massana Còmic, el 4 de maig.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT